Standing satsar framåt med nytt material
När Christophe Charlier växte ur MX2–kostymen signerade Yamahas fabriksteam ingen ny MX2–förare till sig. Istället utökade man teamet med ytterligare en i MXGP och knöt belgiska Standing Construct till sig som officiellt MX2–team. Julian Lieber och Valentin Guillod kommer därför till Qatar på blå hojar. Redo att ta Standing till nästa nivå.
Standing Construct Yamaha är ett bra exempel på ett privatteam som tar chansen när den kommer från fabrikshåll. Det belgiska gänget, som ägs och drivs av Tim Mathys, är redo för sin största utmaning och att jaga fler troféer bara två år efter den första GP–succén (Matterley Basin, 2013) kom, och året efter att de blivit aspiranter på pallen (Valentin Guillod var uppe två gånger 2014).
Till Qatar kommer man med helt nya förutsättningar sedan man vid årsskiftet bytte KTM till Yamaha och nu fungerar som officiellt MX2–team för den blå japanen. Men trots uppbackningen och den förhöjda statusen ska de fortfarande mäkta med att ta sig igenom den längsta VM–säsongen i modern tid, med bland annat sex utomeuropeiska race.
För ett team med två förare kan bara den första resan till Qatar och Thailand gå på upp emot 40 000 euro. Men Tim Mathys menar att budgeten ändå är på en rimlig nivå i MX2, och att den inte stigit avsevärt för perioden 2015.
– Nej, inte speciellt. Det är inte lätt att hitta en budget för att köra alla GP’s, och det finns självklart team som klagar, men ger man sig in i leken får man leken tåla. De långa resorna är en del av det hela nu när VM–cirkusen utvecklas som den gör. Har du ett team så vet du att du måste köra även de racen om du ska vara med i fighten, sa Mathys under Yamahas teampresentation i Italien.
– Vi får bra stöd av Yamaha men den största delen av budgeten, som täcker resorna, kommer från våra sponsorer och där är Standing Construct en stor del. Sedan har jag några fantastiska partners som gör det här möjligt.
Schweizaren Valentin Guillod och belgaren Justin Lieber är de två förare som ska försöka styra YZ250–F’en att utmana de på förhand mer tippade Jeffrey Herlings, Jordi Tixier och Tim Gajser. Och Mathys sticker inte under stol med att kostnaderna för materialutveckling kan skena iväg när man jobbar med 250–hojar.
– Om du ska driva ett konkurrenskraftigt team i MX2 vågar jag påstå att du måste ha ännu mer kostnadsutrymme för att jobba med motorerna jämfört med ett team i MXGP. Varje hundradels hästkraft är viktig för 250’n. Vi jobbar med franska Akira och det kostar sina pengar. Men vi vill vara med och fightas för resultat, inte bara vara där. Det är kanske därför jag är så passionerad vid MX2–klassen – cykeln och motorn är avgörande, och det motiverar mig att fortsätta. Att lyckas ta fram lite mer hästkrafter i motorn får mig att sova gott och får mig att vilja jobba ännu hårdare tillsammans med konstruktörerna.
Men förutom att jobba mot att sätta ett mer kraftfullt avtryck i MX2–klassen under 2015 måste Standing också anpassa sig till ett annat material och jobba för att bygga upp en helt ny kunskapsbank, när man nu för första gången sedan man gjorde entré i VM–cirkusen byter märke.
En milstolpe för teamet men samtidigt en utmaning.
– När vi körde KTM var det lättare förstås. Vi visste vad vi skulle göra och vi hade jättebra support. Och det vill jag återigen tacka Robert Jonas för, sa Mathys och fortsatte:
– Men jag ville verkligen ta mig an förslaget vi fick från Yamaha. Det betyder att vi måste börja om med en helt ny cykel och en helt ny motor men jag vågar säga att vi har det rätta folket i huset för att göra ett riktigt bra jobb. Vi får se i Qatar om de lyckats men utifrån vad jag hört av förarna och från vad jag själv sett när vi tittat närmare på motorn så är vi på rätt väg. Det känns bra.
(Text: Adam Wheeler/Kalle Lundstedt)
Vi fortsätter uppladdningen inför VM–premiären i Qatar, som bara är en dryg vecka bort nu. I går kunde ni läsa artklar om två utmanare i MXGP, Gautier Paulin och Jeremy van Horebeek. I Race nummer 2 kan ni läsa om såväl Filip Bengtsson, som Anton Lundgren och Jeffrey Herlings.