
Dungey närmade sig titeln när Tomac vann i Detroit
När Ryan Dungey för första gången på länge blev rejält pressad i ledning tvingades han också kapitulera. Geico Hondas Eli Tomac tog säsongens andra seger i Monster Energy AMA Supercross och befäste tredjeplatsen. Men frågan är om inte Dungey ändå redan nu kan börja fira titeln?
Andrew Short tog starten i 450–finalen när den tolfte rundan av årets Supercross kördes i Detroit. Men lika snabb som han var på rakan lika snabbt blev han av med ledningen till Ryan Dungey, och då trodde nog många att de tre senaste lördagarnas vinnare skulle segla ifrån. För ingen har riktigt kunnat hotat Dungey när han väl varit i ledningen. Faktum är att han inte tappat en ledning någon gång under hela säsongen.
Men bakifrån den här gången kom Eli Tomac med ett betydligt bättre utgångsläge än när han var tvåa bakom Dungey i Atlanta och helgen därpå i Daytona. Han tog sig förbi såväl Short som David Millsaps och var uppe som tvåa redan under det andra varvet, och började sedan pressa Dungey. KTM–föraren såg ut att göra sitt allra bästa för att hålla honom bakom sig, men kunde inte hindra Tomac från att på det femte varvet snyggt passera och ta över ledningen.
Möjligtvis började Dungey sedan tänka mer på sammandraget och titeln, då Tomac drog ifrån och relativt enkelt kunde segra. Men å andra sidan har Tomac visat flera gånger att han kanske är den i startfältet med allra bäst fart, och när han nu undvek alla misstag kom också segern.
– Det har varit många race när jag haft snabbaste varvtiden eller vunnit kvalheatet. Men i finalerna har det strulat och Dungey har varit snabbast över 20 varv. Så det känns riktigt skönt att lyckas få ihop allt till slut, sa Tomac till Dirtrider.com efter säsongens andra seger:
– Tio rundor är en lång tid när det är det här man jobbar för hela tiden.
Andraplatsen för Dungey betydde ändå att han kunde dra ifrån i totalen och åka från Detroit med en hela 67 poäng stor ledning. Med fem race kvar av årets säsong skulle det alltså i praktiken kunna vara avgjort redan i Houston om två veckor, i det fall Dungey skulle vinna de kommande två racen. Då skulle han sitta med en minst 73 poäng stor ledning med 75 kvar att köra om.
– Det är fortfarande en hel del tävlingar kvar och det är viktigt att vara på pallen i samtliga, sa Dungey i KTM’s nyhetsbrev och kommenterade finalen i Detroit:
– Självklart är målet att vinna varje tävling, men det börjar närma sig slutet och då måste man ibland ha mästerskapet i tanken och försöka köra lite mer på säkerhet.

För Trey Canard, som är den som närmast jagar Dungey, blev det säsongens hittills tyngsta kväll. Han kvalade in med fjärde bästa tid men blev bara åtta i sitt kvalheat och tvingades köra semifinal för att ta sig vidare.
Väl där var olyckan framme tidigt när Canard hoppade in i ryggen på Jacob Weimer i en märklig krasch, varpå heatet rödflaggades. Weimer låg kvar längst på banan med svåra smärtor i ryggen, medan Canard blev ivägkörd med en skadad vänsterarm som sedan visade sig innehålla ett trasigt ben i underarmen.
– Tummen ner för ännu ett brutet ben och min landning på Jake Weimer. Hoppas han är ok, skrev Canard på sin Instagram efteråt.
Föga troligt att vi får se något mer av Canard den här SX–säsongen alltså.
Svenske Robert Lind kvalade in som 39:e man men blev sist i såväl kvalheat som semifinal.