Rattray ser fram emot första tävlingen sedan augusti
2014 blev en misslyckad säsong att glömma. Tyla Rattray hade återvänt till Europa och VM–serien, sex år efter det att han blev världsmästare i MX2. Men skador satte stopp redan från start och det blev bara sju tävlingar totalt. Vad kan vi egentligen vänta oss av sydafrikanen i år?
Vi ska inte glömma bort Tyla Rattray. Han är tidigare världsmästare och vann heat under sina år i USA. Och med sin plats bredvid kompisen Ryan Villopoto i Monster Energy Kawasaki Racing Team har han definitivt de rätta verktygen och rätt omgivning att kunna göra ett betydligt större intryck i år.
Rattray kommer, precis som många av konkurrenterna, till Qatar med en skön känsla i kroppen. Detta trots att han, precis som Villopoto, inte figurerat i någon av de försäsongstävlingar som körts här i Europa. Men det är ett medvetet val. Sydafrikanen menar att de sena vinterförhållandena här knappast är en gynnsam förberedelse inför GP–premiären.
– Det känns bra. Jag jobbade hårt under fyra månader i USA, så jag vet att det inte ska vara några problem med min fysik och ork. Det är alltid bra att köra någon eller ett par tävlingar innan premiären men jag är inte orolig. Jag har kört fem år i USA och där körde vi aldrig några försäsongsrace. När grinden föll så var det alltid allvar där borta, alla race betydde något, menar Rattray och fortsätter:
– Så jag är inte orolig. Särskilt som jag inte tror att förarna fick ut så mycket av tävlingarna i Europa heller. Av det jag såg var det snö och fruset eller dimmigt och lerigt och det är lite skillnad mot 27 grader i strålkastarljus och sedan ännu varmare i Thailand.

Slipper Rattray skadorna – och han fick mer än sin beskärda del under 2014 med en bruten tumme, brutet finger och hjärnskakning – ska han definitivt räknas i den stora grupp av MXGP–förare som kan vara på pallen.
Nu är han dessutom tillbaka på en KX450F och med 100 procent backning från Kawasaki. Samma märke som han spenderade tiden på i USA från 2009 till och med 2013, då han återvände till Europa för en kort period på Husqvarna.
– Det har varit en bra försäsong, med många timmar på hojen. Du kan alltid göra allting lite mer och du kan testa varje dag om du vill, men någonstans måste man dra gränsen. Killarna på KRT har jobbat hårt och väntar sig stora saker från Ryan och mig. Nu längtar jag bara tills det drar igång. Senaste GP’t jag körde var Lommel i Augusti, så det var ett bra tag sen jag tävlade, sa han och avslutade:
– MXGP–klassen är stark, det finns många bra och starka förare. Och med Ryan där kommer bevakningen att var större överallt. Det kommer bli en spännande säsong.
(Text: Adam Wheeler/Kalle Lundstedt)
Vi fortsätter uppladdningen inför VM–premiären i Qatar på fredag och lördag. Tidigare finns artiklar publicerade om såväl Gautier Paulin som Jeremy van Horebeek och Clement Desalle. I Race Magazine nummer 2, i butik i dag, finns mycket mer att läsa inför VM.