SX: Förutsättningar inför klassiska Daytona!
Det är dags för årets nionde runda av Monster Energy AMA Supercross Championship. Och det är den allra äldsta skådeplatsen i serien man nu besöker – Daytona International Speedway. Där allt en gång startade och där Gunnar Lindström 1971 vann det som sägs vara den första SX–tävlingen på amerikansk mark.
• På tal om Gunnar Lindström – sonen Lars är numer teamchef för HRC Honda, som har några tunga veckor bakom sig. Ken Roczen har inte levererat alls sedan premiären, Hunter Lawrence kraschade kanske bort titelchanserna i 250 West-seriens sjätte deltävling och Chase Sexton har tappat mark i toppen av 450–klassen.
• Tuff tävling också för teamets fjärde förare, Jett Lawrence, senast. Den unge australiern var först i samtliga tre starter under Triple Crown-tävlingen i Arlington, men gick å andra sidan omkull i första böj vid två av dem. Dessutom var han inblandad i tävlingens mest omdiskuterade incident, när han körde ihop med Austin Forkner. Lawrence räddade trots allt en tredjeplats i tävlingen och delar poängledningen med Cameron Macadoo.
• Värre för Forkner, som på nytt bröt sitt nyckelben i kraschen. Därmed kan vi konstatera att det inte blir någon titel för Pro Circuit Kawasaki–föraren den här gången heller. Detta är Forkners sjätte säsong som proffs och den femte som han inte lyckas ta sig igenom skadefri.
• Jeremy Martin, som slutade tvåa senast, är skadad han också. Yamaha–föraren kraschade på träning under veckan och missar Daytona efter att ha slagit i axeln. Inte heller rookien Levi Kitchen kommer till start i Daytona. Kitchen kraschade I Arlington senast och är inte tillbaka.
• I 450–klassen saknas tyvärr Fredrik Norén, som fått slita med en öm ländrygg och en sargad hand under de senaste tävlingarna, och inte lyckats ta sig vidare till final sedan Glendale. Svensken väljer nu att stå över helgens tävling i Daytona.
• Eli Tomac vann senaste rundan i Arlington och står därmed på tre segrar under säsongen, lika många som Jason Anderson. Tomac är nu sex poäng före konkurrenten i sammandraget och de två har fått en liten lucka ner till övriga. I Daytona har Tomac under karriären tagit fem segrar i 450–klassen, lika många som Ricky Carmichael. Men Yamaha–föraren har alltså ikväll möjlighet att bli historisk, som den första att nå sex.
• Om Tomac skulle vinna blir det Yamahas nionde seger i Daytona. Honda och Kawasaki är bäst på 17 vardera, medan KTM bara har en enda.
• Carmichael, som för 15:e året har ritat banan man kommer köra på Daytona International Speedway, hoppas se Tomac bryta hans eget rekord: ”Jag skulle vilja se honom göra det. Det är häftigt när historia skrivs och han förtjänar det. Han är den som skulle kunna slå rekordet, trot jag. Banan passar hans stil, han är en fantastisk förare och en jättebra ambassadör våran sport”, sa Carmichael i ett pressmeddelande.
• Malcolm Stewart har efter sin pallplats i Glendale återgått till att bli fyra och femma, men han är fortsatt trea i sammandraget. Två poäng bakom skuggar Cooper Webb, som nu fått upp farten och har två raka pallplatser. Men den regerande mästaren är 30 poäng efter Tomac och måste svara för en sällan skådad avslutning om han ska försvara titeln.
• Också femman Justin Barcia och sexan Chase Sexton är nära Stewart och Webb i poängen. Bara sju poäng skiljer de fyra förarna åt.
• Ett gäng 250 West-förare har nu klivit upp och kör 450–klassen, när serien tagit sig över till östkusten. Bland de Vince Friese, som varit strax utanför topp tio i Minneapolis och Arlington. Logan Karnow kvalade in till final senast och blev 21:a. I Daytona kommer vi också få se Garrett Marchbanks och publikfavoriten Gared Steinke bland andra. Marchbanks vann förresten 250–klassen i Daytona för två år sedan.