Från och med i år är inte längre Monster Energy AMA Supercross också VM i supercross. Istället har den australiska promotorn SX Global tagit över. Det helt nya mästerskapet kör igång till hösten och enligt ett pressmeddelande är det en rejäl investering man gör – 50 miljoner dollar över en femårsperiod och 250 000 dollar i prispengar för varje tävling. 

Härom dagen kom ett pressmeddelande där SX Global till slut kunde berätta mer om det nya FIM Supercross World Championship. Det australiska företaget, som tidigare bland annat arrangerat den populära SX–serien AUS-X Open på hemmaplan, tog över promotorskapet från amerikanska Feld i slutet av förra året och kommer redan från i år att köra en VM–serie i supercross.

2022 blir ett pilotprojekt för serien, där vi kommer få se fem tävlingar köras från september till november. Från och med nästa år planeras serien att arrangeras mellan juni och november. Därmed kan vi konstatera att den inte kommer att konkurrera med den amerikanska serien, däremot kommer proffsen alltså inte att kunna dubblera till exempel MXGP med supercross–VM.

– Under åren har det gjorts flera försök att bygga en riktig VM–serie i supercross, men ingen av dem har riktigt lyckats – på grund av brister i finansiering och resurser, brist på globala och regionala relationer, och en mängd andra faktorer. Vårt team besitter den nödvändiga bakgrunden för supercross och internationella event, relationer och expertis. Dessutom finns finansieringen för att göra detta världsmästerskap till verklighet, sa Adam Bailey, managing director för Motorsport på SX Global, i ett pressmeddelande.

Pengarna kommer framförallt från den investering Mubadala Capitals nu gjort i SX Global. Mubadala Capitals är kapitalförvaltningsdelen av Mubadala Investment Company, en suverän investerare med 243 miljarder dollar i tillgångar under förvaltning, som dessutom ska kunna tillföra en mängd erfarenhet av att finansiera utvecklingen av globala affärs-, och sportsatsningar, enligt samma pressmeddelande.

– Det finns en enorm skara fans och en outnyttjad efterfrågan på supercross utanför USA. Genom den uppbackning vi får av Mubadala Capitals ekonomiska stöd och betydande resurser, avser vi att fylla den efterfrågan det. Och föra sporten till nya regioner, genom den mest spännande och lukrativa VM–serien i sportens historia. Vi har skapat en helt ny modell för supercross – en som betonar utökat ekonomiskt stöd och möjligheter för förare och team, utökade möjligheter till sponsring och en förhöjd upplevelse för fansen, sa Tony Cochrane, president på SX Global.

Hur mycket pengar handlar det om då? Ja, enligt SX Global ska man investera 50 miljoner dollar i serien över en 5-årsperiod, bara i stöd till de tio team som kommer att delta. För enligt pressmeddelandet kommer enbart tio så kallade teamlicenser att släppas. Varje team kommer sedan att kunna innehålla upp till fyra förare, två i WSX (450cc) och två i SX2 (250cc). Dessutom kommer två wildcards att delas ut i varje tävling, vilket gör att totalt 22 förare i varje klass kommer att köra varje tävling.

Också förarna kommer att kunna dra in rejäla pengar. Inte mindre än 250 000 dollar, alltså drygt 2,5 miljoner svenska kronor, kommer att delas ut i prispengar – i varje tävling.