Speedway-Polen har sagt sitt. Förarna, klubbarna och förbundet (PZM) bestämde på torsdagen att göra gemensam sak. Tillsammans beslöt man att fortsätta att tillåta de gamla ljuddämparna. Nu hoppas polackerna att resten av speedwayvärlden följer efter. – Men vi får se var det tar vägen i slutändan. Jag tror inte sista ordet är sagt, menar Elit Vetlandas sportchef Bosse Wirebrand.

I dag briserade en präktig speedwaybomb i Polen. Vid ett stort sammanträde i Warszawa bestämde förbund, klubbar och förare gemensamt att inte tillåta de nya ljuddämparna i det polska seriesystemet. På bilden ser ni Kings modell homologerad för 2010. Samtidigt togs det beslut om att polska förare inte tillåts köra i de utländska ligor där de nya dämparna är obligatoriska. Foto: PER GUSTAFSSON
I dag briserade en präktig speedwaybomb i Polen. Vid ett stort sammanträde i Warszawa bestämde förbund, klubbar och förare gemensamt att inte tillåta de nya ljuddämparna i det polska seriesystemet. På bilden ser ni Kings modell homologerad för 2010. Samtidigt togs det beslut om att polska förare inte tillåts köra i de utländska ligor där de nya dämparna är obligatoriska. Foto: PER GUSTAFSSON
Polens uppror mot sportens nya och hårt kritiserade ljuddämpare är en rejäl knäpp på näsan på FIM (Internationella motorcykelförbundet). Världsmästarnationen vägrade godta ändringen redan förra året och fortsätter nu samma inslagna väg.
Den nya modellen – som finns i fem godkända utföranden – sänker visserligen bullret, men eftersom alla är konstruerade enligt samma princip, med ett invändigt lock som krymper utblåset och tvingar avgaserna att gå runt, framkallar den flera bieffekter.
Hela reformen har ackompanjerats av höga protester och vittnesmål om motorer som tappat kraft och blivit överhettade vilket i sin tur inneburit att cyklarna blivit lömska att manövrera.
Men FIM har inte tagit till sig argumenten.
Det internationella förbundet, med rundbanekommissionens president Roy Otto vid rodret, har hållit fast vid att enbart tillåta dämparna som klarar den nya strängare decibelgränsen (115 decibel) som infördes från och med 1 januari 2010. Det genomdrevs visserligen undantag förra året för all ligaspeedway, eftersom GP-ägarna BSI Speedway tillät de gamla dämparna tack vare ett gällande avtal som inte hade löpt ut, men i alla FIM-tävlingar var förarna tvungna att följa de nya direktiven.
I år ska dock inga dispenser tillåtas.
Men hur makthavarna ska släcka myteriet i Polen blir en delikat uppgift. Polackerna finner sig inte i påbudet på dämparsidan. Deras motstånd har varit så kompakt och enat att man lyckades anordna en stor paneldebatt för att om möjligt riva upp beslutet nationellt.
Det mötet hölls idag i Warszawa. Alla personer av vikt inom polsk speedway var samlade. Med polska motorförbundets president Andrzej Witkowski och världsmästaren Tomasz Gollob i spetsen.
Gemensamt tog deltagarna följande sensationella beslut:
I det polska seriesystemet kommer det enbart att vara tillåtet att åka på den gamla ljuddämparmodellen i år. De polska förarna är dessutom Jag kunde inte lĺta bli att bli lite trist läsning det. Visst, det är en löjligt svĺrt sprĺk att lära sig (vilket är anledningen till det bör preciseras Kan inte-onese), men det är ocksĺ en otroligt intressant sprĺk fullmatat med karaktär.
Välja rätt cocktail och Balklänningar
http://richmondvocations.org/?attachment_id=964
http://www.dps.nl/shortcodes-2/gallery/imac_big_demo/
http://www.dps.nl/shortcodes-2/gallery/imac_big_demo/
http://www.dobrebidlo.cz/ze-zivota-penzionu/nove-sovy-v-nasi-restauraci/
http://wigmoretrading.com/?attachment_id=15
http://trinitybeach.com.au.ws201503.iig.com.au/portfolio/reeflections-2
http://rekametody.pl/kadra/logo4#main