David Ruuds olycka i lördagens GP Challenge i Vetlanda såg mycket allvarlig ut. De positiva rapporterna i efterhand var en lättnad.
Men smålänningen kom inte undan helt oskadd som det påstods.
David drabbades av en rejäl hjärnskakning och bröt ett revben intill ryggraden. Han måste vila minst en vecka framåt och missar Lejonens hemmamatch på tisdag mot klara seriesegrarna Indianerna.

David Ruud
Så här trångt var det in i förstakurvan något ögonblick innan David Ruud (i blå huva) brakade ut i luftstaketet och ådrog sig en kraftig hjärnskakning och en revbensfraktur. Foto: PER GUSTAFSSON

– Jag fick en kraftig hjärnskakning. Jag var rejält borta och vaknade inte upp förrän i ambulansen. Sedan upptäcktes det på sjukhuset att jag hade brutit ett revben på baksidan av kroppen, alldeles intill ryggraden. Idag har jag ganska ont faktiskt. Det smärtar en del när jag andas. Och jag kan säga att det var ett litet helvete att komma upp ur sängen, berättar David för Race MC-sport.
Röntgenbilderna visade dessbättre att brottet såg fint ut. Benen ligger som de ska. Något ingrepp är inte aktuellt. Revbenet får läka ut av sig självt. Det betyder samtidigt att det inte går att säga exakt när David kan köra igen. Det blir helt enkelt den dagen han känner att han övervinner smärtorna och inte hämmas av frakturen.
– Den här veckan kör jag i varje fall ingenting. Jag kommer enbart att rehabilitera mig. Sedan får vi se hur det känns i nästa vecka, resonerar han.
Några minnesbilder från lördagens smäll besitter han inte. Allt är helt svart tills han kvicknade till i ambulansen. Klart är hur som helst att det blev för trångt in i förstakurvan. 31-åringen fick en puff av Grzegorz Walasek som låg invändigt om honom och sedan törnade han i sin tur emot Bjarne Pedersen som drogs med i fallet.
Kraschen inträffade i kvalfinalens tredje heat. David var banreserv. Han fick göra tillfällig entré på grund av att Joonas Kylmäkorpi blev utesluten sedan han kört på tejpen i starten. För Davids del var det verkligen ett olycksaligt inhopp. Reglementet kräver att förarna som hamnar på reservplatserna – i kvalomgången innan – måste närvara vid tävlingen i fråga, men egentligen finns det ingen poäng i att stå ombytt vid sidan av.
– Nej, det är fruktansvärt meningslöst, intygar David. Även om man får hoppa in när förare kör i tejpen eller blir uteslutna för tvåminutersregeln räknas inte reservernas poäng in i den ordinarie tävlingen. I så fall krävs det att någon bryter inom de fyra första heaten och att man får tar över i hans ställe. Så visst är det fullständigt bortkastat.
– Jag hade absolut inte åkt och ställt mig som reserv i Vetlanda om jag inte hade varit tvungen, deklarerar han.
Skadan är av den anledningen extra jobbig. I det här läget, när Lejonens samtliga återstående matcher är av ödeskaraktär, känns det tungt att behöva lämna återbud och vara omförmögen att hjälpa moderklubben i kampen om nytt kontrakt. Efter tisdagens hemmamatch mot Indianerna väntar Elit Vetlanda och Vargarna i de två resterande omgångarna.
– En seger till är nog ett måste för att undvika sistaplatsen och direktdegradering, gissar David med viss oro i rösten.
* * *
Race MC-sport har självklart ett flera sidor långt reportage från lördagens GP Challenge i nummer 12 som dimper ner i brevlådan hos alla prenumeranter på onsdag (24 augusti). Vi har i vanlig ordning massor med speedway i tidningen. Förutom GP Challenge speglar vi det senaste i elitserien, vi bjuder på exklusiva reportage från det skandinaviska GP:et i Målilla, vi följer upp turerna runt det svenska U21-landslagets avhopp från JVM-finalen i Ryssland, vi låter er träffa FNC Gnistornas danska fynd Mikkel B Jensen och presenterar – i den omtalade ”Speedway-tempen” – vår högst subjektiva bedömning över vad vi tycker är hetast respektive kallast i speedway just nu.