Under gårdagen lanserades den helt nya motorcykeln Stark Varg, skapad av den helt nya tillverkaren Stark Future. En crosshoj med el-motor som enligt tillverkaren själv är den snabbaste på marknaden. Fabriken är belägen i Spanien, men ägaren och entreprenören bakom företaget är svensk. 

Nyheten om Stark Future och lanseringen av den nya hojen Stark Varg slog ner som en bomb under gårdagen, över hela världen skrevs det om nyheten och Starks konto på Instagram nådde över 20 000 följare bara på en dag. Vad är det som är så speciellt med el-hojen Stark Varg då?

Jo, enligt företaget själva så ska det vara den snabbaste crosshojen på marknaden. Med en toppeffekt på 80 hk betyder det att den ligger 30 procent högre än en vanlig fyrtaktare på 450cc. Vridmomentet på bakhjulet, 938 nm, är också mer än dubbelt så mycket som någon annan 450-kubikare. Men Stark Varg är inte bara jämförbar med de största crossmodellerna, du kan nämligen ställa effekten med Stark Varg-appen vilket gör att effekten på hojen istället kan liknas vid en 125:a eller en 250. I appen kan du också skapa upp till 100 körprogram, justera effektkurva, motorbroms, traction control och virtuell svänghjulsmassa, samt ha fem körprogram aktivt installerade på cykeln.

Räckvidden kan, enligt Stark Future, liknas vid en 450cc motocrosscykel med full tank. Varg ska enkelt kunna genomföra ett fullt heat i MXGP-intensitet eller upp till sex timmars lugnare körning, och batteriet laddas upp helt på 1-2 timmar beroende på laddare och eluttag. Batteriet är helt vattentätt och innehåller flera banbrytande innovationer. Enligt företaget besitter hojen det mest energitäta produktionsbatterisystemet i världen – 6 kWh batterikapacitet i mindre än 32 kg, inklusive hela höljet, batterihanteringssystem och alla andra interna komponenter.

Körmässigt då? Ja, såhär beskriver Stark själva den 110 kilo lätta Varg:
”En viktig fördel med vår elektriska drivlina är att den har en bråkdel av trögheten i en bensinmotor, vilket ger dig en fjäderlätt körkänsla. Genom att använda motorn som en strukturell komponent har vi kunnat utveckla en motocrossram som är nästan 50 % lättare än konkurrenternas. Allt detta samtidigt som samma eller högre hållfasthetsegenskaper och optimerade flexegenskaper bibehålls. Den kolfiberlindande elmotorn har bara en bråkdel av trögheten jämfört med en fyr- eller till och med tvåtaktare. Detta ger en unikt lättkörd och smidig körupplevelse.”

Fjädringen är utvecklad i samarbete med Kayaba och Technical Touch och har 310 millimeters fjädringsväg både i framgaffel och den bakre fjädringen. Länksystemets progressionskurva är optimerad för komfort och stabilitet samtidigt som den ska förbättra greppet. Det finns sju olika standardinställningar för förare inom fem kilos viktmarginal.

Fotnot: Under kvällen kommer en exklusiv intervju med grundaren Anton Wass att publiceras för prenumeranter här på racemagazine.se