- Övrigt
JE68 skakar om branschen med Knowit
Tänk att få click-and-collect en hel motorcykel. Det blir äntligen verklighet med JE68:s nya web som lanseras på Knowit’s e-handelsplattform E-commerce Accelerator, KEX.
Text: Pressmeddelande
– Vår bransch har varit lite traditionell vad gäller att sälja motorcyklar på nätet. Vi ville skapa en ny affärsmodell för våra kunder som är vana vid e-handel, säger JE68s VD Jonas Engdahl.
– Att äga en motorcykel är också en relation, så vi ville att vår nya webb skulle vara en plats där du kan få hjälp att ta hand om din hoj.
Uppdraget att bygga JE68 gick till Knowit. För Knowit blev projektet en möjlighet att testa, den senaste versionen av deras e-handelsplattform KEX, som gör det möjligt för företag att snabbt komma ut på marknaden med sina e-handelslösningar.
– Med KEX sparar vi tid och pengar för kunden, då generella funktioner redan finns på plats, och kan istället fokusera på kundspecifika integrationer och funktioner, säger Axel Holtås, VD på Knowit Experience i Malmö..
JE68 är en institution bland motorsportsentusiaster. Jonas Engdahl, mer känd som Jonte, är flerfaldig SM-mästare i motorcross. Efter en olycka sadlade han om och hans kärlek till sporten har fortsatt tillsammans med JE68. Till butiken i Löddeköpinge kommer fans och kunder på jakt efter olika typer av modeller. I JE68:s garage arbetar 13 medarbetare med reparationer och service. De säljer ca 1000 motorcyklar om året, nya som begagnade.
– Jag tror att många trivs i vår hall. Man känner av att vi älskar sporten oavsett om det är Offroad eller Enduro det gäller. Och den känslan var viktig att vi fick med i vår nya web, berättar Jonas Engdahl.
– En viktig nyhet i den här versionen av vår e-handelsplattform KEX är att vi har adderat ett grunddesignlager tillsammans med vårt UX och UI-team, förklarar Axel Holtås. Detta ger oss möjlighet att skräddarsy utifrån kundens behov och identitet utan att behöva starta en hel UX och designprocess från grunden. Det ger också frihet att lägga resurser på fler unika lösningar, säger Axel Holtås.
I JE68s fall är en sådan speciallösning t ex konfiguratorn och ”Mitt garage” där kunder kan logga in, registrera sina motorcyklar och därmed se exakt vilka reservdelar och accessoarer passar deras modell. Där kan de även boka tid för service med mera.