Cairoli bryter med KTM – Ducati nästa?
Den niofaldige världsmästaren Tony Cairoli har tillhört Red Bull KTM sedan 2009. Först som förare, sedan som ambassadör och senast som team manager. Men nu går italienaren och den österrikiska fabriken skiljde vägar.
Foto: Ray Archer/KTM
Det hade ryktats om att något var på gång men många blev nog ändå förvånade när pressmeddelandet från KTM Factory Racing damp ner under måndagen. Där meddelande den österrikiska fabriken nämligen att man går skilda vägar med Tony Cairoli.
– Ett långt och fruktsamt samarbete når vägs ände i slutet av året, när KTM och Tony Cairoli skiljs åt för att jaga nya mål inför 2024, skrev man och fortsatte:
– Sicilianaren anslöt Red Bull KTM Factory Racing under slutet av 2009 och satte avtryck omgående när han lyckades vinna MX1–VM redan under sin första säsong, på en 350 SX-F. Cairoli la beslag på ytterligare fyra raka titlar med hojen fram till 2014 och kunde säsongen 2017 också ta en titel på 450 SX-F. Han var en uppskattad ambassadör för teamet och hela företaget under tolv år, fram till att han avslutade sin karriär i slutet av 2021. Till i år fick Tony rollen som Team Manager för Red Bull KTM Factory Racing men han har nu bestämt sig för att ta en annan inriktning i livet efter karriären. KTM tillsammans med alla på Pierer Mobility Group vill tacka Tony för hans energi, hans professionalitet och för alla oförglömliga ögonblick på crossbanan.
Cairoli själv tackade Pit Beirer, chef för motorsport hos KTM, och Stefan Pierer, ägare av KTM, i en post på sitt Instagram-konto och riktade sedan ett ännu större tack till De Carli Racing, det italienska team som han vann samtliga sina mästerskap tillsammans med och som under åren på KTM också fungerade som fabriksteam för de orangea.
Han skrev dock ingenting, och har heller inte sagt något, om vad som nu väntar – men det har under hösten smugit fram att Cairoli har ett samarbete på gång med den italienska fabriken Ducati, som väntas debutera i MXGP under 2024 med sin helt nya crosshoj.
Ducati sägs inleda samarbete med såväl Cairoli som med en av hans bästa vänner – Alessandro Lupino, som avslutade sin VM–karriär efter årets säsong. Duon ska tillsammans med fabriken fortsätta utveckla den maskin som blir Ducatis allra första motocross-cykel och som man förväntas visa upp live för första gången på Eicma-mässan i Milano under december.
Under 2024 är det sedan tänkt att Lupino ska köra det italienska mästerskapet tillsammans med Maddii Racing, som nu kör Fantic men förväntas bli Ducatis fabriksteam. Man ska enligt ryktet också köra utvalda VM–tävlingar tillsammans med Cairoli, för att till 2025 ta steget fullt ut till VM – sannolikt då med betydligt yngre kontrakterade förare och med Cairoli i någon annan roll.
Fotnot: Ducatis satsning och Cairolis medverkan presenterades senare officiellt.