Ja, det blev Sam Sunderland som vann 2022 års upplaga av Dakar-rallyt. Hondas chilenare Pablo Quintanilla gjorde vad han kunde på dagens sista etapp, men avståndet fram var för långt. Matthias Walkner la beslag på tredjeplatsen, medan amerikanen Mason Klein slutade som såväl årets bästa icke-fabriksförare som årets bästa rookie. 

GasGas Factory Racings Sam Sunderland hade en nästan sju minuter stor ledning att gå på, när årets sista etapp av Dakar idag kördes mellan Bisha och Jeddah i de västra delarna av Saudiarabien. Och även om ingen av konkurrenterna ville ge upp efter gårdagen, eller Sunderland ville ta ut något i förskott, så var nog de flesta överens om att det skulle krävas att britten bröt med maskinfel eller kraschade bort sig för att inte vinna.

Totaltvåan Pablo Quintanilla, HRC, gjorde vad han kunde, tog en tidig ledning och kunde vinna den 164 kilometer korta specialsträckan. Men av de knappa sju minuter han var efter kunde han bara hämta in tre.

– Jag är väldigt nöjd med både min instats och mitt resultat i tävlingen, särskilt under den andra veckan där jag gjorde det bra och lyckades hämta in tid med en stabil körning. Jag är glad och vill tacka hela Monster Energy Honda Team för deras fantastiska arbete under de senaste veckorna. Det var en tuff tävling, med mycket anspänning, men jag är nöjd. Jag körde för andraplatsen idag, även om det fortfarande fanns en chans att kunna vinna. Det blev inte så, men en andraplats är bra. Nu får vi njuta av det här, sa Quintanilla i ett pressmeddelande från HRC.

Och ännu mer kunde förstås Sam Sunderland njuta. Britten som en gång tillhörde Honda, men som spenderat flera säsonger hos Red Bull KTM innan han inför årets tävling bytte team inom den österrikiska familjen till GasGas. Nu kunde han efter två fantastiska veckor för andra gången vinna Dakar.

– Wow, vilken känsla! När jag var i mål tvingades jag vänta i tio minuter innan jag visste att jag vunnit, och det kändes som en evighet. Men känslan där, när jag visste att jag vunnit mitt andra Dakar, kommer finnas med mig för alltid. Och det känns bättre än första gången, för det här var allt annat än lätt. Det var så tight hela vägen och man kunde inte slappna av nån gång, sa Sunderland om sin titel och fortsatte:
– Det var värt allt hårt arbete, alla uppoffringar och allt som GasGas-teamet gjort för mig. Det är fem år sedan jag vann förra gången och det känns väldigt länge sen. Jag är så lycklig för det här och för att kunna ta GasGas första seger. Det känns fantastiskt. 

Bakom Sundeland och Quintanilla blev Red Bull KTM’s österrikare Matthias Walkner trea. Adrien Van Beveren slutade fyra efter att ha haft ett gyllene läge att ta Yamahas första seger i rallyt sedan 1998, när han ledde med bara två etapper kvar.

– Mina känslor är delade, men överlag har det varit en bra tävling både för mig och teamet. Jag är väldigt glad över att ha kunnat gå i mål, för första gången sedan 2017. Men å andra sidan såg det ut som att jag kunde ta en pallplats eller till och med vinna, sa Van Beveren och fortsatte:
– Men med misstagen under gårdagen… det är en del av rallyt och det var inte meningen i år. Jag ångrar ingenting och jag gav allt jag hade. Att kunna vara med och fightas om segern var en fantastisk upplevelse och jag ser fram emot vad som kommer framöver. 

Monster Energy Honda vann måhända inte rallyt för tredje året, men hade det funnits ett teammästerkap i Dakar så hade man åtminstone vunnit det. Bakom topp fyra, där vi alltså hittade teamets Quintanilla som tvåa, slutade nämligen ytterligare tre Honda-förare inom topp sju. Joan Barreda blev femma, José Ignacio Cornejo sexa och 2020 års segrare Ricky Brabec sjua.

Nöjdast av de tre var nog Barreda, som i år vann sin 28:e och 29:e etappseger i Dakar och faktiskt tangerade karriärens bästa resultat som femma.

– Med ett brutet nyckelben sedan en vecka tillbaka, och efter att tappat 40 minuter på den första etappen, så slutade det med en femteplats. Mentaliteten var att inte ge upp och ta mig i mål, ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Men det viktiga för mig har varit att visa upp allt det hårda jobb vi gjort, under sju månader har vi jobbat inför det här, sa Barreda och kommenterade framtiden:
– Nu är det dags att ta lite ledigt och sedan funderar vi på nya mål. Men ambitionen måste vara 100 procent för att fortsätta.

Yamahas amerikan Andrew Short slutade åtta och hans unge landsman Mason Klein körde in på en fantastisk niondeplats – både som bästa rookie och som bästa icke-fabriksförare. Toby Price, den tvåfaldige vinnaren av Dakar, rundade av topp tio. Bakom den trion blev Shercos Lorenzo Santolino elva, privatföraren Stefan Svitko tolva, Husqvarnas Luciano Benavides trettonde, Heros Joaquim Rodrigues fjortonde och HT Rally Raid Husqvarnas Xavier De Soultrait femtonde man.