Ända sedan 1997 har lilla Tibro MS arrangerat sin årliga tävling i gräsbana.
Men efter 14 raka upplagor spricker sviten. Klubben har bestämt sig för att ställa in Katerydsloppet.
Det är för få personer som är beredda att hjälpa till med arrangemanget.

Katt_Tebbe
Förra årets vinnare av Katerydsloppet, tysken Stephan Katt, före sin landsman Jörg Tebbe. Toppåkarna har alltid gillat att köra i Tibro. Tråkigt nog måste arrangörsklubben Tibro MS ställa in årets lopp. Det är få frivilliga krafter som är beredda att ställa upp. Foto: PER GUSTAFSSON

Katerydsloppet hade sin urpremiär 1997. Förste vinnaren av tävlingen var Niklas Karlsson, Mariestads MK. Han vann de två inledande upplagorna av tävlingen som från början hette Katerydsracet. Niklas har följts av många kända profiler överst på prispallen. Kelvin Tatum, Matthias Kröger, Zdenek Schneiderwind och Jörg Tebbe är fyra exempel. Förra året kammade Stephan Katt hem förstaplatsen. Även han är en av de främsta långbaneförarna på kontinenten.
Ser vi till namn har tävlingen alltid hållit hög klass. Inte minst de sista åren.
Däremot har arrangerande Tibro MS mer eller mindre alltid lidit av att man haft en tunn medarbetarstab.
Tråkigt nog har inte skaran växt med åren. Snarare tvärtom. Allt färre är villiga att jobba med tävlingen. Vilket klubben nu tar konsekvenserna av. Preliminärt hade skaraborgarna räknat med att köra för 15:e gången i sträck den 10 juli – men i dagarna bestämde man sig för att avbryta förberedelserna och ställa in loppet.
– Vi har inte organisationen som behövs. Det går inte att bara några få stycken ska ta ansvaret och bära hela lasset. Vi har inte folk så det räcker, förklarar Stefan Larsson som i alla år varit en av Tibro MS ivrigaste eldsjälar och som jobbat med Katerydsloppet ända sedan det etablerades 1997.
Han konstaterar att det blir för tungrott när det inte finns möjlighet att sprida uppgifterna på fler krafter.
– Många vill att vi ska köra, men när det gäller att arbeta med arrangemanget är det svårt att få klartecken från folk. I och med att vi är så få vågar vi inte ta risken att på allvar börjar jobba med en tävling till sommaren och så visar det sig att vi inte får ihop det till slut.
Vad årets inställda lopp får för betydelse när det gäller tävlingens framtid är för tidigt att säga. Men att säga att Stefan Larsson ser med tillförsikt på en återkomst nästa år vore nog att ta i. I värsta fall satte Stephan Katt punkt för en era i och med fjolårssegern.
– Vi får se om vi kommer tillbaka nästa år. Är vi inte tillbaka då är jag rädd att sista tävlingen redan gått, befarar Larsson.
Publikt såg Katerydsloppet en uppgång förra året. Katts triumf bevittnades av 1 057 åskådare. På den fronten känns trenden rätt. Däremot kräver säkerhetsföreskrifterna så mycket att det är omöjligt att lösa arbetet på några enstaka själar. Skulle loppet körts i juli i år hade det bland annat inneburit monterandet av plyfaklädda staketsektioner på rakorna – vilka i sin tur är 80 meter vardera.
Kanhända väljer istället Tibro MS att växla spår. Från långbana till speedway.
– Det är en lockande tanke att satsa på speedway istället. Det skulle vara enklare för oss som klubb att ha en permanent bana, hävdar Stefan och fortsätter:
– Om banan inte är så stor blir det också billigare att bygga. Jag tror att 250 meter vore en lagom storlek. I så fall skulle vi kunna köra både 500-kubik och knatte. Ekonomiskt tror jag att vi har förutsättningar att klara en sådan satsning. Det är värre att få frivilliga som gärna jobbar med det.