Vad kan vi egentligen förvänta oss av MXGP–säsongen 2017? Till helgen får vi den första ledtråden, när Red Sand International körs i Spanien. Vår internationella medarbetare Adam Wheeler har träffat två av de som kommer köra – Jeremy Seewer, som kanske får finna sig i ett visst favoritskap i MX2, och Max Anstie, som efter sex säsonger med fem olika team och fem olika märken i MX2 nu tar steget till MXGP. 

Bredvid Max Nagl och Gautier Paulin hittar vi ett mer oskrivet kort hos Annti Pyrhönen och Rockstar Energy Husqvarna IceOne Racing i år – britten Max Anstie har nämligen tagit klivet upp från en lång sejour i MX2–klassen.

Sexa under debutåret 2011 följdes av en sjundeplats 2012, innan Anstie hade två tuffa år 2013 och 2014 med en tionde respektive tolfte plats. 2015 kom äntligen medaljen när han tog brons och i fjol var han sånär att upprepa placeringen. Åtta poäng fattades dock upp till fransmannen Benoit Paturel, mycket på grund av att Anstie i början av året fortfarande rehabiliterade kroppen efter den svåra kraschen på Motocross of Nations i franska Ernée. Två GP–segrar blev det i alla fall, att lägga till de fyra (en 2014 och tre 2015) han hade sedan förut.

 

Max Anstie vet hur det känns att vinna GP–segrar. Sex stycken blev det under MX2–karriären. Foto: Husqvarna/JP Acevedo

 

Inför säsongen 2017 har Anstie kunnat förbereda sig skadefri, och dessutom varit kvar på samma märke.

– Tidigare har jag i princip bytt märke inför varje säsong, så det har varit betydligt lättare nu. Jag har också fått betydligt mycket mer gjort, till skillnad från efter säsongen 2015 när jag tvingades rehabilitera min brutna rygg och skuldra. Nu kunde jag hoppa på den nya cykeln direkt efter Nations. Jag tog min setting från 250–hojen och har jobbat nära min fjädringsmekaniker sedan dess. Vi har haft tid på oss att bygga från grunden, berättar Anstie.

Bredvid Nagl och Paulin kan Anstie under 2017 för första gången på flera säsonger slå ur underläge. Ingen förväntar sig några medaljer eller GP–segrar av britten, som hunnit fylla 23 år.

– Det känns skönt, samtidigt behandlas jag inte annorlunda i teamet. Jag är inte första, andra eller tredje förare. Antti är väldigt professionell och rättvis. Han skapar individuella program för oss alla och även om jag vet att jag saknar erfarenhet på 450–hojen så vet jag samtidigt att jag är på rätt ställe att lära mig, säger Anstie som befinner sig i Spanien där han tillsammans med resten av teamet förbereder sig inför Red Sands International till helgen.

Ett race som också kommer besökas av de svenska förarna Anton Gole, MX2, Felix Nilsson, EMX250, och Sebastian Johansson, 65cc. Bland de större namnen hittar vi förutom Anstie och hans teamkompisar också Jordi Tixier och Shaun Simpson i MX1–klassen. I MX2 återfinns bland andra Husqvarnas MX2–team med Thomas Kjer Olsen, Thomas Covington och Conrad Mewse, samt Suzukis MX2–team med Hunter Lawrence, Bas Vaessen samt den som kanske får finna sig i ett visst favoritskap till VM–titeln – schweizaren Jeremy Seewer.

 

Suzukis Jeremy Seewer jagar ett VM–guld när han nu gör sin sista säsong i MX2. Foto: Suzuki

 

– Det känns lite konstigt i och med att det var ett bra tag sedan jag var i den ”rollen”. Å andra sidan känns det naturligt; det är vad jag har jobbat mot och den situation som jag velat vara i… så jag är redo, säger Seewer som också han befinner sig i Spanien sedan några veckor tillbaka.

När Jeffrey Herlings efter sex år och tre VM–guld nu tar steget till MXGP känns klassen mer öppen än på många år. Seewer får nog ändå bli utgångstipset innan vi börjar gardera. En tiondeplats 2014 blev en femteplats året därpå och ett silver i fjol, men fortfarande står Suzuki–föraren utan heat och GP–seger.

– Vi har fått några månader utan tävlande nu sen säsongen tog slut, det har också gett mig tid att tänka igenom hur 2017 kommer bli och hur alla kanske kommer se på mig som en av de förare som kan vinna titeln. Jag har varit i situationen tidigare och även om det bara var på nationell nivå, på 85cc och 125cc, och en annorlunda press, så är det ändå en bra förberedelse för vad som komma skall.

Schweiz har faktiskt ett VM–guld i motocross sedan tidigare – Julien Bill vann MX3 2011 i kanske inte knivskarp konkurrens.