Townley arg – Luongo jättearg
Ben Townley VS. Giuseppe Luongo. Var det den häftigaste fighten vi såg i den thailändska värmen tro? Townley ägnade en del åt presskonferensen efter lördagens kvalheat att kritisera banorna i Qatar och Thailand. Luongo tog över och gav nya zeeländaren en rejäl avhyvling.
Ben Townley är tillbaka i VM, tolv år efter det att han körde hem MX2–titeln och blev Nya Zeelands andra världsmästare genom tiderna. Och om han inte gjorde något direkt avtryck i premiären kretsade betydligt mer kring 31–åringen i Thailand.
Han vann kvalheatet på lördagen efter att ha varit i ledning i princip från start, men det var hans ord på den efterföljande presskonferensen som väckte mest uppmärksamhet. Townley var helt klart inte nöjd med banorna under de två första VM–tävlingarna.
– De är helt enkelt inte tillräckligt bra. Jag ska vara uppriktig – Qatar och här är inte direkt det bästa man kan se av vår sport. Det här är MXGP, de bästa förarna i världen, och det finns ingen som kan sitta här och ärligt tycka att det är ett fantastiskt ställe att köra motorcykel på, stormade Townley enligt MX Vice och fortsatte:
– Jag försökte få till ett GP i Nya Zeeland och vi skulle ha varit där denna eller nästa helg. Det skulle ha varit det bästa arrangemanget i hela serien. Det här, i mitt tycke, är inte värdigt sporten. Och jag är glad att jag fick möjligheten att sitta här och säga det. Vi blir tillsagda att inte ge sporten dåligt rykte, men det här ska vara ett världsmästerskap. Jag tycker det förtjänar bättre.
Presskonferensen fortsatte sedan med att VM–promotorn, Youthstreams boss Giuseppe Luongo, berättade om ett treårsavtal för GP–tävlingar i Indonesien. Men han var inte sen med att kontra Townleys uttalande.
– Jag är väldigt besviken. Det är inte förenligt med hur en professionell förare ska uttala sig på en sån här presskonferens. Om en förare slutar femtonde, sextonde, artonde eller tjugonde öppnar inte jag min mun för att han inte var tillräckligt snabb. Jag kan inte gå ut och säga att han kör dåligt eller inte är tillräckligt bra, sa Luongo och fortsatte:
– Om en förare vill bli världsmästare måste han visa att han kan vara snabb överallt. De som arbetar med banan har slitit dag och natt för att göra den så bra som möjligt och, faktiskt, den är mycket bättre än vad vi såg här förra året. Jag respekterar förarna och de måste respektera arrangören om de ska vara professionella. Jag är väldigt, väldigt besviken och har redan pratat med Suzuki om det. Om Ben Townley vill byta arbete så kan jag anställa honom att sköta banorna åt oss, avslutade italienaren.
Vad tycker ni? Ska förarna köra motorcykel och vara tysta? Eller har Townley rätt i sin kritik?