Filip Thuresson har i natt, som ende Europé, kört Monster Energy Cup tillsammans med världens bästa supercrossförare. Hondaföraren gick inte vidare till finalerna men är ändå nöjd med sin insats.

Filip Thuresson tog tillvara på tillfället att få vara med i Monster Energy Cup och fick en bra erfarenhet för framtiden.

– Man måste ju betänka att här kör världens bästa supercrossförare och jag hade faktiskt inte räknat med att kvala in bland de 18 som fick köra finalerna. Det var helt annorlunda mot en vanlig AMA-supercross, här var allt större och mycket mycket svårare. Den första träningen utan tid gick bra, jag kände på banan och tog alla hopp. I första tidskvalet tyckte jag att det gick bra men det visade sig att de andra var mycket snabbare. Så i andra tidskvalet fokuserade jag på att köra lite snabbare men samtidigt utan misstag, jag tror att jag satte den totalt 28e snabbaste tiden och fick välja som tia i sista chansen. Jag var som bäst nia i sista chansen när han som låg framför mig inte hoppade i det ”megastora” målhoppet, så jag fick också slå av för att inte hoppa in i ryggen på honom. Då hoppade massor med förare om mig och jag var långt ifrån att gå vidare, berättar Filip för Race tidigt på söndagsmorgonen (svensk tid).
Vad är ditt totalintryck?
– Detta var hur häftigt som helst, det var så fräckt att bara vara med. Men jag har också lärt mig massor som jag hoppas att jag ska ha nytta av senare. Det man slås av är att allt var så stort, alla hopp och pucklar var enormt stora. Enligt flera förare som varit med ifjol så var det mycket skarpare kurvor denna gången, för att ta ner farten. men det var många krascher, Kevin Windham fick hjärnskakning och det pratades om en axel också, Blake Baggett bröt fotleden och Villopoto kraschade ordentligt i andra finalheatet, Ryan Dungey var helt enorm, han körde av växelspaken i två av heaten och i hoppen hävde han sig ner och ryckte in växlarna med handen. Det var helt enkelt fantastiska finalheat. För min egen del var detta en ovärderlig erfarenhet som jag tog tillvara på så bra jag kunde.
Vad händer nu för dig?
– Jag ska vara kvar här i USA och träna supercross i tio dagar, sedan ska jag till Tyskland och köra deras supercross-serie. Jag har fått ett bra kontrakt och måste köra hela serien, vilket innebär att jag missar de två första AMA-supercross i januari. Men efter finalerna i Dortmund så åker jag åter hit till USA och börjar vid tredje deltävlingen på Dodger Stadium. Jag hoppas att kunna öka min prestation rejält under denna vintern, avslutar Filip Thuresson exklusivt för Race.

100.000 dollar till Barica

Justin Barcia vann Monster Energy Cup och fick 100.000 dollar för besväret, bilden är dock tagen vid lag-VM i Belgien.


Det blev Hondas Justin Barcia som vann den ärofyllda Monster Energy Cup och inkasserad 100.000 dollar (en miljon om han vunnit alla tre heaten).
Yamahas Josh Grant tog starten i första heatet men Kawasakis Ryan Villopoto, som var tillbaka efter sin svåra skada, jobbade sig upp i ledningen och vann före Hondas Justin Barcia och  KTMs Ryan Dungey.
Villopoto följde upp segern med att ta starten i andra heatet, men kraschade och då tog Suzukis Mike Alessi över. Efter en grym fajt kunde Barcia ta ledningen och vinna före Dungey och Alessi.
I det tredje loppet tog Alessi starten följd av Dungey och Barcia men kraschade på första varvet. Dungey tog över ledningen men när han valde ”The Joker Lane” (ett alternativ spår som alla var tvungna att köra en gång)  gick Barcia förbi.
På nionde varvet gick Barcia in i ”The Joker Lane” och förlorade därmed ledningen till Hondas Eli Tomac, som sedan höll undan och vann före Barcia och Dungey. Totalt gick segern till Barcia före Dungey, Tomac, Villopoto (som aldrig ställde upp i tredje heatet). Australien Chad Reed på sin TwoTwo Motorsport Honda gjorde comeback efter sin långa skadetid och blev totalfemma före Grant, Yamahas Kyle Cunningham, Suzukis jake Canada, Kawasakis Kyle Chrisholm och Alessi.