Återigen får vi stifta bekantskap med det nya Triple Crown–formatet till helgen. Monster Energy AMA Supercross Championships nionde tävling för året körs i Atlanta med tre finaler per klass. Dessvärre har vi tvingats se ännu en fabriksförare plita ner sitt namn på skadelistan. 

• Ken Roczen, HRC Honda, var tvåa efter den sammanlagda ledaren Jason Anderson när fem rundor av årets serie körts. I den sjätte skadade han sig och försvann. Justin Barcia, Factory Yamaha, tog över andraplatsen efter sex rundor. I den sjunde skadade han sig och försvann. Cole Seely, HRC Honda, tog över andraplatsen efter sju rundor. I den åttonde, i Tampa i helgen, skadade han sig och försvann.

 

 

• Seely bör efter skadan missa resten av SX–tävlingarna den här säsongen, precis som teamkompisen Roczen redan meddelat att han gör, och därmed är båda HRC’s förare borta. Man har dock gjort som man brukar och ringt Christian Craig, som lär styra 450–hojen fram tills dess att 250 West–serien återkomma.

• En 250 West–förare som hoppade på 450–hojen redan i Tampa var Justin Hill. Och som han gjorde det. Fyra på tidskvalet och heatseger, innan han körde för ledning i kvällens final. Väl där gick han dock omkull och fick nöja sig med en sjätteplats. En placering som lovade betydligt mer. Också Kyle Chisholm och Cole Martinez har tillfälligt bytt 250:n mot 450 och kvalat in till finalerna både i Dallas och Tampa. Detsamma gjorde Justin Starling i Tampa, men han satt faktiskt kvar på sin 200 kubik mindre motor.

 

 

• Red Bull KTM’s Marvin Musquin har plockat in sex poäng på Jason Anderson de sista två tävlingarna och är nu uppe som totaltvåa, efter att inledningsvis ha missat den andra deltävlingen på grund av skada. Han är dock fortsatt 39 poäng efter.

• Eli Tomac tog för andra gången den här säsongen sin andra raka i Tampa, i helgen. Tomac har vunnit hälften av årets tävlingar men är ändå hopplöst efter. Han har plockat tolv poäng på Anderson under två veckor men har 65 kvar.

 

 

• Anderson själv då? Han ser definitivt ut att köra med betydligt mer marginal än vad vi vant oss vid. De tre segrar och ytterligare tre pallplatser han har hittills (med två fjärdeplatser därtill) har gett honom ett fenomenalt utgångsläge inför andra halva av serien. Såväl Musquin och Tomac kan mycket väl fortsätta plocka poäng på Husqvarna–föraren, men så länge han inte gör bort sig kommer det bli oerhört tufft att hämta igen det de är efter.

• Till helgen väntar säsongens andra Triple Crown–event, i Atlanta. En liten uppdatering om hur det fungerar: De 18 bästa tiderna från morgonens tidskval går direkt till kvällstävlingarna, övriga fyra platser fylls ut efter ett Sista Chansen–heat i respektive klass. Kvällens Main Event avgörs sedan med tre finalheat, där den med lägst totalpoäng (1 poäng för seger, 2 för andraplats och så vidare) vinner tävlingen och erhåller 26 mästerskapspoäng. Finalheatens längd är 6, 10 och 12 minuter för 250–klassen och 8, 12, 15 minuter för 450. När första Triple Crown–tävlingen kördes, i Anaheim den tredje rundan, vann Tomac närmast före Seely och Anderson.

 

 

• Starterna viktiga alltså och den som utan tvekan ser startsnabbast ut i 250 East–fältet är Geico Hondas RJ Hampshire. Hampshire har efter det första varvet lett samtliga fyra race han kört i år – båda sina kvalheat och båda finalerna. Pallplats i klassen saknas dock fortfarande.

• Den enda som varit på pallen båda tävlingarna i 250 East är den regerande mästaren Zach Osborne. Men efter vinst i premiären fick han nöja sig med att bli trea den gånga helgen. Istället var det Pro Circuit Kawasakis Austin Forkner som lyckades köra hem karriärens första SX–seger, närmast före Star Racing Yamahas fransman Dylan Ferrandis.

 

 

• Osborne leder mästerskapet men är bara fem poäng före Forkner. Ferrandis är 19 bakom efter att ha varit inblandad i premiärens startkrasch och fått cykeln halvt fördärvad. Hampshire är totaltrea med två raka fjärdeplatser.

• Skadeläget till Atlanta då? Ja, förutom Seely, Roczen och Barcia som vi redan nämnt saknas också fortfarande Justin Bogle, Josh Grant och Jake Weimer. Dessutom är Alex Ray skadad och ser ut att missa resten av säsongen. I 250–klassen ser vi inte ut att ha tappat någon under helgen och dessutom ser det ut som att Rockstar Energy Husqvarnas rookie Michael Mosiman ska kunna vara tillbaka.