Efter den välbehövliga påskvilan kom årets första mudrace när Monster Energy Supercross besökte Seattle i lördags. Väl där tog sig såväl Jason Anderson som Aaron Plessinger närmare respektive titel i 450 och 250 West. I helgen väntar Minneapolis.

• Ja, det bjöds på en minst sagt spektakulär tävling när supercrossen besökte Seattle i helgen. Regnet öste ner och årets första mudrace var oundvikligt. Leran såg dessutom extremt svårbemästrad ut. För i princip alla utom Aaron Plessinger. Den förre GNCC–föraren trivdes som fisken i vattnet och firade sin helt överlägsna seger i 250 West med ett magplask i en vattensamling. Segern betydde att han nu leder sammandraget med 17 poäng före Adam Cianciarulo, som blev trea i Seattle med Chase Sexton som tvåa. Två tävlingar återstår i West.

 

 

• Nästan lika bra gick det för Jason Anderson, som länge ledde 450–finalen. Till slut kom dock misstaget och Eli Tomac kunde passera. Tomac tog sin sjätte seger för året, men Anderson behöll andraplatsen och utökade sitt försprång ner till Marvin Musquin med ytterligare två poäng. Fransmannen blev trea.

• Anderson har nu en ledning på 37 poäng före Musquin. Tomac är trea, ytterligare 31 bakom och det trots att han har två segrar fler än Anderson och fyra fler än Musquin.

 

 

• I Minneapolis till helgen är det dags för comeback för säsongsinledningens stora utropstecken, Factory Yamahas Justin Barcia. Barcia var tvåa i sammandraget efter tre pallplatser på de inledande sex tävlingar när han bröt handen i Arlington. Han tvingades avbryta tävlingen och har sedan dess missat ytterligare sex rundor.

• Om racet i Seattle blev en egendomlig historia i sig så var fransmannen Cedric Soubeyras helg än mer egendomlig. När han anlände Seattle med flyg hade hans Nut Up/LVN100 Suzuki–team redan varit där och vänt med sin buss, rapporterar RacerX. För att få stå i paddocken, som var belägen inomhus till skillnad från banan, fick ekipagen bara ha högst en fjärdedels bensin i tanken. Suzuki–teamet hade full tank och istället för att tömma kärran på soppa vände man hem. Så där stod Soubeyras utan vare sig hoj, kläder eller någonting annat. H.E.P Motorsport, ett annat Suzuki–team, bestämde sig då för att hjälpa fransmannen, la natten på att få i ordning en hoj och fixade kläder, hjälm och stövlar (visserligen en storlek för stora, men ändå). Soubeyras tackade med en karriärbästa 13:e plats. Säsongen kommer nu att avslutas med samma team för den europeiska arenacrossmästaren.

• Broc Tickle svarade för säsongens bästa tävling när han blev fyra i Seattle och en pallplats kommer allt närmare för Red Bull KTM–föraren. Också Tyler Bowers, sexa, Chad Reed, sjua, Austin Politelli, 16:e, och Henry Miller, 18:e, svarade för sina bästa resultat för året. Noteras kan också att tre förare för första gången i år körde final i 450–klassen – Colin Jurin, Nick Schmidt samt den comebackande Josh Hill, som fick en tillfällig styrning för Factory Yamaha i väntan på Justin Barcia.

 

 

• I helgen är det dags för 250 East–förarna att köra årets sjunde runda. Zach Osborne leder tabellen på 131 poäng, sju före Austin Forkner och ytterligare tre före Jordon Smith. Samtliga de tre, plus fyran Jeremy Martin som är 19 poäng bakom Osborne, har vunnit race den här säsongen och serien känns fortfarande vidöppen. Räkna med action i Minneapolis.

• Skadeläget säger att RJ Hampshire, Colt Nichols, Martin Davalos, Jimmy Decotis, Dylan Ferrandis  och Cameron McAdoo fortfarande saknas i 250 East. I 450–klassen saknar vi fortsatt Ken Roczen, Cole Seely, Josh Grant, Matt Bisceglia, Dakota Tedder, Justin Bogle och Jake Weimer. Alex Ray var dock tillbaka senast men missade att kvala in till finalen.