SX: Klassiska Daytona väntar i helgen
På Daytona International Speedway kördes historiens första AMA Supercross, under mästerskapets första år 1974. Nu kör man för 45:e året och Daytona är det enda stället som funnits med under samtliga säsonger. I helgen är det dags.
• Det första riktiga supercrossracet i USA kördes förresten också i Daytona, 1971, som en Trans–AMA tävling. Vinnare? Svenske Gunnar Lindström, som blivit en legendar i USA och bland annat tagit plats i AMA Hall of Fame. Under 1972 och -73 kördes också supercross i Daytona, då som en deltävling i AMA Motocross Championship, innan supercrossen fick en egen serie 1974.
• Under samtliga säsonger sedan dess har alltså en deltävling i AMA Supercross Championship körts i Daytona och det är enda platsen som återkommit under samtliga säsonger. Nu för tiden utmärker sig Daytona, ironisk nog, som det enda stället där man inte kör på en stadion. Och har blivit känt, under i alla fall senare år, för att passa de som utmärker sig utomhus bättre.
• Under de 44 tävlingar som hittills körts i Daytona (när det varit supercrossmästerskap) har vi sett 22 olika segrare i stora klassen. Ricky Carmichael, som numer designar banan, är den mest segerrika med fem vinster. Han är också en av de tre, tillsammans med Chad Reed och James Stewart, som vunnit både lilla och stora klassen i Daytona.
• Honda har flest segrar i stora klassen i Daytona med 16 stycken, Kawasaki är tvåa på 14 och sedan följer Yamaha på 8, Suzuki 4, Can–AM 1 och KTM 1.
• Men chansen att Kawasaki tar sig upp på 15 i år får vi anse vara god. Eli Tomac har nämligen vunnit i Daytona de två senaste åren (han var dessutom tvåa 2015) och måste vara storfavorit till segern. Den enda förutom Tomac i startfältet som vunnit är Chad Reed, som visserligen har tre segrar men den senaste kom 2009.
• Lilla klassen har kört i Daytona sedan 1986, när Eddie Warren vann på en Kawasaki. Kawasaki är också mest segerrika här med totalt 11 triumfer (senast i fjol genom Adam Cianciarulo). Fem förare har vunnit två gånger och två av de kör numera 450–klassen – Blake Baggett och Marvin Musquin.
• Innan 2011 var det förresten mer regel än undantag i lilla klassen att den som vann Daytona också vann mästerskapet. 20 av de första 25 säsongerna slutade så. Sedan 2011 har det dock bara skett vid två tillfällen.
• Fjolårssegraren Ciaciarulo kör som bekant West–serien i år och finns inte med, detsamma gäller tvåan från 2017 Joey Savatgy. Även trean saknas förresten. Dylan Ferrandis tog karriärens första SX–pallplats där och då, men kraschade illa i Atlanta i helgen och lär inte köra mer supercross i år.
• Och fler skador har vi tyvärr att rapportera från Atlanta. Justin Hill, som gjorde det så bra i sin debut på 450–hojen i Tampa, kommer inte köra mer på den stora hojen. Han kraschade och bröt ett par tår, och siktar på att vara tillbaka när 250 West återkommer. Också Blake Baggett och Weston Peick skadade sig men lär köra i helgen. Försöka i alla fall. Sedan tidigare saknar vi ju Ken Roczen, Cole Seely, Justin Barcia, Josh Grant, Alex Ray, Justin Bogle och Jake Weimer på grund av skador. Liksom vår svenske Fredrik Norén. I 250–klassen försvann också Geico Honda Cameron McAdoo efter Atlanta med en handskada.