Dean Wilson skadad. Eli Tomac skadad. Marvin Musquin skadad. Vad är det som händer? Årets två första rundor av supercrossmästerskapet har definitivt bjudit på upplägg till samtalsämnen. Till helgen återvänder serien till Anaheim. Vi summerar lite av det som bör summeras.

• Aaron Plessinger svarade för årets hittills bästa körning när han kom från tionde plats efter första varvet till att vinna 250–finalen i Houston. Plessinger körde som om inget eller ingen kunde stoppa honom. Vilket ingen eller inget heller gjorde. Men starterna har inte suttit. Och till helgen kommer starterna vara i fokus mer än någonsin.

 

Aaron Plessinger vann övertygande i Houston. Foto: Feld

 

• Ja, för under den tredje rundan i Anaheim gör nämligen det nya Triple Crown–formatet entré. Ett nytt upplägg som vi kommer få se ytterligare två gånger i år. Istället för ett Main Event på kvällen kommer det att köras tre, som tillsammans utgör resultatet för kvällen. I varje heat får den som vinner 1 poäng, tvåan 2, trean 3 och så vidare hela vägen ner till 22:a förare som får 22 poäng. När samtliga tre heat körts vinner den med lägst poäng och får således 26 poäng i mästerskapet. Det kan också nämnas att endast totalvinnaren för kvällen kommer stå i statistikböckerna som segrare, det räcker alltså inte med att vinna ett av heaten för att ha ”vunnit ett main”.

• Längden på finalerna då? Ja, 250–klassen kör sex, tio och tolv minuter, medan 450–klassen kör åtta, tolv och femton minuter. Alla plus ett varv.

• Kvalheaten är därmed borta för kvällen och istället körs två tidskval på dagen där de 18 förare med bäst tider går direkt till kvällens finaler. De fyra återstående platserna avgörs genom ett Sista Chansen-heat som körs direkt efter tidskvalen.

 

 

• Starterna i fokus som sagt och i 250–klassen är det ingen tvekan om att Shane McElrath varit den som hittills visat sig bäst på just det. Körningen i Houston senast var dock inte i närheten av lika övertygande som i premiären. McElrath var med som tvåa över de första varven, föll till trea, tog tillbaka andraplatsen men slutade inte bättre än fyra när det var över.

• En annan som tappade en pallplats inte bara en utan två gånger var Adam Cianciarulo, som var omkull på tok för mycket. Kanske hinner han inte krascha lika mycket när finalerna blir kortare. Starta kan han i alla fall.

• Plessinger leder nu sammandraget efter två körda, närmast före McElrath och Joey Savathy som var tvåa i Houston. Savatgy ledde finalen över tolv varv men kunde inte hålla undan för Plessinger när han kom. Som trea såg vi en rookie, Geico Hondas Chase Sexton, som smög med och knep karriärens första pallplats i sin blott andra SX–start som proffs.

• En annan rookie som hann imponera kort var Yamahas Justin Cooper, som blev nia i premiären. På tidskvalet i Houston tog det dock stopp när Cooper gick omkull hårt. Resultatet blev nio brutna revben, skadad axel och hjärnskakning. Teamet räknar med att han är tillbaka om fyra till sex veckor.

 

Marvin Musquin försvann skadad i Houston och ”nollade”. FotoÄ: simon Cudby/KTM

 

• 450–klassen då? Ja, efter att Eli Tomac gått omkull och skadad axeln i premiären var det en annan av huvudfavoriterna som skadade axeln i Houston. Marvin Musquin hade problem med den långa, tuffa whoopsektionen redan på dagen och i kvalheatet gick han sedan över styret på samma ställe. För ett otränad öga såg det ut som att axeln hoppat ur led, detta var dock inget som bekräftades av teamet eller Musquin själv efteråt.

• Kommer de till start i A2 då? Ingen som vet, ingen som vet. Dock har Dean Wilson gått ut med att han är tillbaka efter att ha skadat sig (ja, axeln) redan under kvalheatet i premiären.

• Borta sedan tidigare är Davi Millsaps, Justin Bogle och Jake Weimer med skador från försäsongen, samt Benny Bloss som också han var omkull i premiären.

 

Justin Barcia har dubbla pallplatser efter två rundor. Foto: Feld

 

• För svensk del kan vi med glädje meddela att Fredrik Norén gör årsdebut i den tredje rundan av årets supercrossmästerskapet och kommer köra 450–klassen. Honda–föraren bröt ett nyckelben på träning för en dryg månad sedan men efter en operation har han kunnat träna på de sista veckorna.

• Jason Anderson vann förresten tävlingen i Houston och kommer till Anaheim med röd nummerplåt. Ken Roczen slutade tvåa och Justin Barcia på nytt trea. De två följer också Anderson närmast i sammandraget, sju poäng efter.

 

Jason Anderson. Foto: Simon Cudby/Husqvarna