Klassiska Daytona väntar i helgen, när den tionde rundan av årets Monster Energy AMA Supercrss Championship ska köras. Kan Eli Tomac plocka ännu mer poäng på Ryan Dungey? Tar Zach Osborne tredje raka? Och borde inte Daytona, även om den är mer lik en vanlig supercrosstävling nu för tiden, vara en tävling där Fredrik Norén kan närma sig toppen i 250 East än mer?

 

Eli tomat. Foto: Kawasaki

 

• Eli Tomac har 24 poäng upp till Ryan Dungey med åtta tävlingar kvar av säsongen. Det betyder att om (det i praktiken kanske omöjliga skulle inträffa att) Tomac vinner resterande tävlingar och Dungey blir tvåa hamnar dem båda på exakt samma poäng, 396. Då vinner Tomac på fler segrar.

• De två senaste tävlingarna har vi fått se två nya ansikten på pallen i 450–klassen. Både Blake Baggett och Broc Tickle har tagit en plats bland de tre för första gången. Kan vi få ytterligare en i Daytona? Ja, varför inte Dean Wilson.

 

 

• Dylan Ferrandis har imponerat, och stundtals briljerat, under sina tre första supercrosstävlingar. Sexa i premiären och femma senast. Men än mer har det talats om fransmannens stundtals vilda körningar. Det sägs att det finns fler än en förare som väntar på att få ge igen…

• En 13:e plats senast var Marvin Musquins, som varit på pallen i fem av nio tävlingar, absolut sämsta resultat för säsongen. Men bottennappet kan förklaras med en influense och Musquin bör vara med betydligt bättre i Daytona.

 

Marvin Musquin. Foto: Simon Cudby/KTM

 

• Adam Ciaciarulo har fortfarande en imponerande statistik av 33 procent segrar och 66 procent pallplatser under karriärens samtliga supercrosstarter. Nu kör han för andra gången på hemmaplan. I Daytona 2014 blev han tvåa.

• Fredrik Norén har blandat och gett hittills. Premiären i Minneapolis slutade med en trettonde plats innan han han slog till med en åttonde i Atlanta. I Toronto tvingades svensken ta vägen via Sista Chansen, gjorde en kanonstart trots en dålig plats på grind, men gick omkull i första kurvan. Han tog sig upp och körde in som 17:e. Norén körde 250 i Daytona 2014, men lyckades inte ta sig till final då.

• Cooper Webb missar tredje raka tävlingen efter sin axelskada. När han kan väntas tillbaka vet vi fortfarande inte.

• Ken Roczen, Weston Peick och Colton Aeck är fortsatt borta i stora klassen. Benny Bloss, Matt Bisceglia, RJ Hampshire, och Chase Sexton missar resterande delen av säsongen i 250 East.

• Med Hampshire och Sexton har Geico Honda tappat två tredjedelar av sitt Öst–gäng. Någon ersättare har inte presenterats. Däremot har teamets Jeremy Martin, som hade en misslyckat inledning i 250 West, tagit en tillfällig plats hos HRC Honda bredvid Cole Seely och kommer köra stora klassen i Daytona istället för Ken Roczen.

 

Jeremy Martin. Foto: HRC

 

• Trey Canard? Oklart. Klart är i alla fall att Red Bull KTM–föraren, som signades av Roger Decoster från Honda inför säsongen, fortsätter krascha. Senast i Toronto var det huvudet som fick en smäll.

• AutoTrader.com/Monster Energy/JGR Suzuki har haft en tung säsong. Justin Barcia missade inledningen av säsongen och innan han var tillbaka försvann Weston Peick. Teamets 250 West–förare Phil Nicoletti är skadad han också, liksom Matt Bisceglia som skulle köra 250 East. Kyle Peters har tagit Bisceglias plats hittills, men gjorde sin sista tävling i Toronto innan han drog till Australien. Istället har teamet skrivit på med Kyle Cunningham för resterande tävlingar. Cunningham körde för Blue Buffalo/Slater Skins Yamaha de första två tävlingarna i 250 East men bröt sedan kontraktet.

 

Kyle Cunningham. Foto: JGR Suzuki