Det var utan tvekan den mest sevärda VM–tävlingen hittills i år. Banan var bra och utmanande, publiken stor och fighterna många i såväl MX2 som MXGP. Suget på seriens Europastart om tre veckor kan inte direkt anses mindre efter helgen i Argentina.

Max Nagl visade att premiären i Qatar inte var någon engångshändelse när han efter att ha slutet trea i det första heatet i Argentinska Patagonia vann det andra och därmed körde hem sitt andra GP för året.

Räknar vi också in de avslutande två tävlingarna förra året, när tysken körde Honda, har Nagl vunnit tre av de fem senaste VM–helgerna, samt varit tvåa och sjua i de två övriga.

– Jag ser verkligen fram emot Europastarten efter det här. Det är ett fantastiskt resultat vi får med oss härifrån och jag är superglad för alla som är inblandade i det här, det är ett lagarbete, sa Nagl i Husqvarnas nyhetsbrev och fortsatte:
– Vi hade lite problem på lördagen men under söndagen kändes det bara bättre och bättre för varje varv. Efter en tuff start när jag tvingades långt ut i första kurvan och sedan tvingades gå snävt i ett hopp för att undvika krasch, lyckades jag köra upp mig från elva till en tredjeplats. I andra heatet lyckades jag ta en hole shot trots att jag råkade döda motorn med femsekunders–skylten uppe. När jag tog över ledningen på sjunde varvet kände jag komfortabel hela vägen.

 

Nagl var omedveten om att han faktiskt tagit hem GP–segern när han gick i mål. Foto: J.P. Acevedo
Nagl var omedveten om att han faktiskt tagit hem GP–segern när han gick i mål. Foto: J.P. Acevedo

 

Nagl fick därefter den glada nyheten att han kört hem årets andra GP–seger, något han inte var alls medveten om när han tog sig i mål som segrare.

Annars var det VM–ledande Clement Desalle som länge såg ut att gå mot den där GP–segern. Desalle hade nämligen efter fyra raka andraplatsen lyckats köra hem årets första heatseger när han vann Argentinas första MXGP–final närmast före Antonio Cairoli.

I det andra låg han tvåa länge men kunde till slut inte hålla italienaren bakom sig längre och slutade trea, samma poäng som Nagl men tysken med en bättre placering i det andra heatet. En lagom tröst för Desalle dock att han får behålla den röda plåten som totalledare.

– Jag är nöjd med ännu ett bra och starkt resultat. Men självklart besviken också eftersom jag ville komma härifrån med GP–segern, sa Desalle till Suzuki och utvecklade om sin körning:
– Jag gjorde bra starter och ledde varje varv i första heatet. I det andra gjorde jag några misstag och Max var snabb. Jag började närma mig Cairoli igen mot slutet och Villopoto var också nära bakom mig. Tyvärr fastnade jag på en varvad och det är tyvärr betydligt vanligare i de utomeuropeiska tävlingarna.

 

Clement Desalle behåller den röda skylten som totalledare. Foto: Ray Archer
Clement Desalle behåller den röda skylten som totalledare. Foto: Ray Archer

 

Cairoli står fortsatt utan GP–seger i år och har inte vunnit en VM-tävling sedan Lommel förra året. Han var på väg att sätta in en stöt på Desalle under de sista varven i det första heatet men kraschade då istället olyckligt. Med två andraplatser blev det en tredjeplats i Argentina och det är också som trea vi hittar Cairoli i sammandraget – tio poäng efter Desalle, på samma poäng som Nagl och sjutton före Villopoto.

Villopoto som hade en tuffare helgen jämfört med Thailand, noterades för två fjärdeplatser och blandade fina prestationer under de två finalheaten med att se… lite blasé ut.

– Det var väl en ok helg. Inte riktigt de resultat vi ville ha men i andra heatet förbättrar vi oss och är med där uppe och krigar. Men vi måste fortfarande jobba på endel och definitivt måste starterna bli bättre, sa Villopoto till Kawasaki och fortsatte:
– Och återigen måste jag säga att jag inte riktigt vant mig vid GP–formatet ännu. Vi har lite att jobba på med teamet och kommer förhoppningsvis tillbaka bättre till Italien.

 

Villopoto tog två fjärdeplatser i Argentina och är också fyra i sammandraget.  Foto: Stanley Leroux / Pascal Haudiquert
Villopoto tog två fjärdeplatser i Argentina och är också fyra i sammandraget. Foto: Stanley Leroux / Pascal Haudiquert

 

Filip Bengtsson gjorde sitt hittills bästa VM–heat i år när han blev 18:e man i den första finalen. I den andra var han bra med från start men kraschade tidigt och tvingades senare avbryta med vad som såg ut att vara maskinproblem.

Fotnot: I race nummer 4 läser ni mer om VM–tävlingen och framförallt hör ni mer från både Filip Bengtsson och Anton Lundgren.