Det ryktades om Filip Bengtsson. Men det blev teamkompisen Christophe Charlier. Fransmannen ansluter Max Nagl i Husqvarna Factory Ice 1 Racing till nästa säsong. Och MX2–teamet, lett av Jacky Martens, lockar över två Kawasaki–förare – Max Anstie och Thomas Covington.

Det var mer eller mindre uttalat att Todd Waters skulle bli kvar bredvid Max Nagl i Husqvarnas MXGP–fabriksteam. Men något hände och plötsligt var Waters inte längre aktuell. In kommer istället fransmannen Christophe Charlier från 24MX Honda, som skrivit på för ett år.

Husqvarnas viktigaste signatur ser vi dock i MX2–teamet. Britten Max Anstie ansluter för att köra sin sista säsong i MX2 för Jacky Martens team. Men kontraktet sträcker sig över tre år och kommer se Anstie flytta upp i MXGP för Husqvarna under såväl 2017 som 2018.

Vid sin sida i MX2 under nästa säsong får Anstie en annan förare som suttit på Kawasaki i år – amerikanen Thomas Covington, som alltså fortsätter sin europeiska satsning.

– Vi är väldigt glada över samtliga förvärv, tillsammans med Max Nagl som stannar. Nagl levererade några fantastiska resultat under 2015 och visade vilken kapacitet som finns hos vår FC 450, säger Husqvarnas racingchef Robert Jonas.

Antti Pyrhönen, team manager för MXGP Husqvarna Factory Racing, fyller i:

– Det känns fantastiskt att kunna välkomna Christophe till teamet. Han är en stark förare med mycket potential. Att dessutom veta att Max Anstie kommer ansluta till teamet till säsongerna 2017 och 2018 gör att vi med tillförsikt kan se framåt.

Fotnot: I nummer 17 av Race, som når prenumeranter i nästa vecka, finns en exklusiv intervju med Antti Pyrhönen. Där testar vi dessutom bland annat Max Nagls VM–hoj.