25 förare i MXGP. 32 i MX2. Av dem är två stycken svenskar. Alvin Östlund inleder sin andra säsong i VM efter succédebuten i fjol. Och Anton Gole tar plats bland de bästa efter sin EM–succé förra året.

En 14:e plats blev det för Alvin Östlund i förra årets VM–premiär, som också den kördes i Qatar. Östlund följde upp med att slå sig in topp–10, som åtta, i Thailands GP helgen efter och vi var många som imponerades över hur snabbt svensken anpassade sig till VM–tempot. Yamaha–föraren hade ju inte kört en enda tävling i finrummet tidigare.

Än bättre gick det på sanden i Valkenswaard, den tredje tävlingen, när Östlund blev totalsexa och gjorde årets resultatmässigt bästa tävling. Efter en dipp i mitten av säsongen kunde han till slut tillgodoräkna sig en total 13:e plats under sin debutsäsong.

Vad kan vi förvänta oss av honom i år då? Ja, en placering topp–10 borde i alla fall vara inom räckhåll om han får hålla sig skadefri. I senaste numret av Race Magazine snackade vi med han som är Östlunds tränare sedan i höstas, den tidigare världsmästaren Jacky Vimond. Och fransmannen tror att hans adept kan komma att överraska.

– Förra året var ärligt talat ganska jobbigt för honom. Han skulle ha spenderat året med oss (Kemea Yamaha), men fick sedan flytta till Phillipaerts team för att köra EM. Han spenderade några veckor med David, men sedan blev det ändring igen och han kom till Qatar för att göra VM med Standing Construct. Jag tror att han är mer redo för VM i år och jag tror att han kan komma att överraska oss.

 

Jacky Vimond tror på Östlund i år. Foto: Yamaha

 

Den andra svenska föraren på plats är CEC Husqvarna Swedens Anton Gole. Gole imponerade i förra årets EM–serie och slutade på en total fjärdeplats bakom medaljörerna Thomas Kjer Olsen, Darian Sanayei och Bas Vaessen. Av vilka alla tre förresten har tagit steget till MX2–VM i år. Två pallplatser blev det för svensken under året – i Spanien och i Italien, men 59 poäng fattades ändå till slut för att vara på pallen totalt.

På försäsongen har Östlund kört tre tävlingar – två i italienska mästerskapet och sedan franska LaCapelle Marival. I Italien slutade han trea och sjua i MX2, och var åtta och fjortonde i de två superfinalerna med både 250– och 450–förare, och i Frankrike blev han totalsjua i MX2 och återigen fjortonde i superfinalen.

Gole skulle ha kört den internationellt tävlingen på spanska RedSand, ett race man dock tvingades ställa in på grund av allt regn som kommit. Gole har istället laddat för premiären med träning i Lommel där han också har sin bas numer.

Fotnot: I senaste numret av tidningen kan ni läsa mer av Jacky Vimonds tankar om Alvin Östlund.

 

Anton Gole har tagit steget till VM efter att ha blivit EM–fyra 2016.