Jeffrey Herlings kommer inte vara den enda högprofilerade rookien i MXGP. Arnaud Tonus återvänder nämligen till Europa efter två inte helt lyckades säsonger i USA. Schweizaren som hunnit fylla 25 har fått en MXGP–styrning hos Yamaha. 

Blodvirus, bruten handled och axelproblem gjorde att Tonus period hos Monster Energy Pro Circuit Kawasaki inte alls blev vad han hoppats på. Den populära schweizaren kunde bara stundtals glänsa med sin fart och teknik för Mitch Paytons legendariska team under de två år han spenderade i USA.

Nu är han tillbaka i Europa och har fått en plats i Louis Vosters ”nya” Wilvo Yamaha–team, som bytt 250–hojarna och MX2 mot 450 och MXGP. Tonus är också tillbaka på Yamaha, ett märke han satt på senast 2012. Och han känner ingen bitterhet över åren i USA.

 

Tonus med teamkompisen Shaun Simpson. Foto: Yamaha

 

– Jag lever fortfarande min dröm och får syssla med sporten jag älskar. Så var jag än är så njuter jag av det. Självklart finns det endel frustration från tiden i Amerika, men om jag ser tillbaka på det så gjorde jag så gott jag kunde efter de förutsättningar som blev, säger Tonus till Race medarbetare Adam Wheeler och fortsätter:
– Det är tråkigt, men det är en del av sporten. Och jag utvecklades. Jag klagar inte över den erfarenhet jag fick där borta och jag är glad för att jag gav det en chans.

Tonus representerade Schweiz i Motocross of Nations på en KX450F och vidhåller att steget till stor cykel inte har varit något större problem för honom. Även om 2017 års YZ450F från Yamaha är något annorlunda balanserad och definitivt mil ifrån den YZ250F med förgasare som han körde till GP–pallplatser under säsongen ’12 för Steve Dixon.

– Steves 250 var fortfarande den gamla hojen, med det gamla chassit, så den här hojen är definitivt en jag måste vänja mig vid och den är ett stort steg från Kawan också. Det är stor skillnad, menar han.
– Vikten och placeringen av motorn gör att hojen känns annorlunda, men jag gillar den. Det känns som att den ska kunna passa mig bra och den är inte för aggressiv. Jämfört med vad jag körde på Nations, när jag hade en som var mer av amerikansk typ och mer snärtig. Det här känns bättre, en setting som är mjukare och passar min stil bättre.
– Så vad gäller materialet tycker jag att jag hittade rätt ganska snabbt, sen ska man anpassa sig i teamet och att vara tillbaka i Europa också. Nu handlar det om att hitta tillbaka till racetempot och få tillbaka intensiteten.

 

Tonus är redo för sin debutsäsong på 450–hojen. Foto: Yamaha

 

Skicklighet och tempo är knappast vad Tonus saknar, men han har haft problem att hålla sig från skadorna och kunna genomföra en hel säsong. Men med nästan tio säsonger som professionell förare är han medveten om att konsekvens är nyckeln till att lyckas, särskilt under en 19 GP–tävlingar lång säsong.

– Jag kommer inte att stressa upp mig i början av säsongen. Den kommer bli lång. Alla förare är redo och vi vet att det kommer bli intensivt. Man måste hålla sig lugn och vara fokuserad. De första tävlingarna handlar om att ta lärdom för mig, och se var jag befinner mig. Jag har inte kört mot de här killarna särskilt mycket, avslutar han.