Luftgaffeln är borta och motorn är starkare. En rad övriga nyheter finns också när Honda nu presenterar sin nya motocrossmaskin med 450 kubik. Samtidigt släpper man också en X–modell av samma cykel för endurokörning.

2017–modellen är den första riktiga re-designen av CRF450R på åtta år, med en HRC-inspirerad motor boostad med ytterligare elva procent toppeffekt och ett starkare vridmoment genom hela varvtalsregistret.

Maskinen har också en helt ny sjunde generationens aluminiumram med ny chassi-geometri, lägre tyngdpunkt och race kit-specad 49mm Showa framgaffel. USD gaffeln – med stålfjäder och utvecklad från en race-klar fabriksgaffel som används av MX-teamen vid de japanska mästerskapen – ersätter KYB luftgaffeln.

Bränsletank i titan, slät och aerodynamiskt effektiv plast och med elstart som eftermonterat tillbehör. Den ser annorlunda ut, den känns annorlunda och levererar en helt ny upplevelse på banan. Eftersom MX1-klassens maskiner handlar om tävling har 2016 och 2017års HRC-maskiner tävlat sida vid sida i en serie start-simuleringar. Kraften och drivningen i den nya maskinen gav en betydande fördel. 0-10 meter tog 1.53 sekunder, 6,4% mindre tid än den gamla maskinen.

M.Uchiyama, projektledare CRF450R 2017, berättar mer om maskinen.

– Detta är en fullständig modellförändring för CRF450R. Ingenting har förbisetts och vi har varit obevekliga i vår strävan att erbjuda kunderna en maskin som ligger före i utvecklingen. Vårt fokus har varit att ta fram en maskin med enastående motorprestanda, och med en låg tyngdpunkt för att skapa en förbättring med 5% i acceleration jämfört med den tidigare modellen. Mottot för utvecklingsarbetet var ”Absolute Holeshot ”, berättar han och fortsätter:
– Vi har redan börjat tävla med den nya maskinen och nu finslipas 2017 års CRF450R i de japanska MX-mästerskapen med målet att vinna de första fem tävlingarna i följd. Vi är stolta över att kunna erbjuda en maskin med denna typ av prestanda för alla motocross-älskare över hela världen.

Tillsammans med CRF450R lanserar man också en helt ny enduromodell kallad CRF450RX. Honda CRF450R har varit ett riktmärke sedan introduktionen 2002. Den har stått för balans, med en slagkraftig motor och ett chassi som gör det möjligt för föraren att använda varje droppe av denna kraft. Det har varit en maskin som ger kontroll, tillsammans med stabilitet och hållbarhet – något som Honda har varit känt för sedan länge.

Detta gör den till den perfekta plattformen för att bygga en enduromaskin, vilket ger CRF450RX både motocross–DNA för att ta sig an vilken enduroetapp som helst, och en förtroendeingivande kompetens för att hantera spår, utmanande klättringar och tighta, kluriga sektioner fullt ut med lätthet.

Uchiyama berättar mer:

– CRF450RX är en ren, tävlingsklar endurocykel som inte liknar något annat Honda har gjort tidigare. Den använder den kraftigt förbättrade prestandan från helt nya CRF450R och vi gjorde inga uppoffringar för att producera denna ”RX” enduro-version som erbjuder förare på alla plan något helt nytt. Den är byggd för att vinna på högsta tävlingsnivå – ”direktplockad ur lådan”.

Pris och leveransdatum är ännu ej satta, men Race hoppas förstås få återkomma med en provkörning av maskinen under hösten.

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R

 

17YM CRF450R and CRF450RX