Lilla GGN avgjordes idag, med Guildhjälms–, Ungdoms–och Veteranklasser. Och det var det blötaste och skitigaste vi varit med om på länge. Inte ens mästarnas mästare på Gotland, han som kallas kungen, hade sett något liknande. Men är det någon som kan dra fördel av väderleken så är det kanske Mats Nilsson.

Regnskurarna har avlöst varandra under denna den första dagen av årets Gotland Grand National. Och då verkar Gotland redan ha fått sin beskärda del nederbörd under hösten. Det är extremt blött. Vi överdriver inte. På vissa ställen längs banan, som inte kördes idag, var vattennivån i spåret runt metern.

På den åtta kilometer långa slingan som körts idag var det få partier där vattnet inte sprutade runt cyklarna. Det verkar dessutom inte vara slut på regnet. Tittar man på väderleksrapporten just nu ska det fortsätta regna i morgon. Precis hela dagen.

Mats Nilsson, som kört på Gotland i över 20 år, trodde inte att han sett något liknande.

– Nej, såhär blött vet jag inte om det varit någon gång. 2005 minns jag att det var blött, då sprutade Samuli Aro ner mig när han tog mig på upploppet. Men inte var det såhär blött tror jag, sa Nilsson som bestämde sig för att köra så sent som i måndags.
– Jag körde Slipstensjakten för några veckor sedan men då kändes det inget bra. Sedan började kroppen att svara bättre i förra veckan och i helgen bestämde jag mig.

 

93 år. Ja, tillsammans är de faktiskt 93 år. Mats Nilsson och Mike Brown – två av de det kommer att handla om i morgon.

 

Men är det någon som vet vad man ska välja för spår på Tofta Skjutfält när det nu ser ut som det gör så är det väl ”Lappen”. Och han är inte bara den mest erfarna på Gotland av de vi räknar in i segerfighten. Gubben har dessutom vunnit Novemberkåsan tre gånger. Köra blött kan han.

Det här borde väl verkligen passa honom. Eller?

– Jag vet inte, jag. Jag ska försöka vara med där framme och känna av. Sen får vi se, sa Nilsson som inte var helt imponerad av att arrangören lagt en motionsklass i Elit-starten.
– Vi får väl se hur det kommer gå men det lär inte vara till vår fördel i alla fall.