Alta Motors visade redan förra året upp att man kunde mäta sina elhojar med 250–kubikarna. I Red Bull Straight Rhythm häpnade många över vad Josh Hill lyckades göra på en Redshift MX. Nu satsar det kaliforniska företaget mot Monster Energy AMA Supercross. Och redan till nästa säsong kan det bli verklighet.

I en intervju med Transworld Motocross hemsida avslöjar Alta Motors marknadschef Jon Bekefy att man hoppas kunna köra med sin elhoj Redshift MX redan till nästa års säsong av Monster Energy AMA Supercross Championship.

 

Alta har sedan förra året jobbat nära WP med sin fjädring. Foto: Alta Motors

 

– Vi har några Arenacross–team som vi pratat med och som vill köra hojen och vi kommer köra EnduroCross–serien den här hösten. Där har vi en förare i Pro–klassen och andra på gång till 2018. Jag tror att vi kommer ha den här säsongen också med tävlingar där vi släpps fram och att allt kommer vara ordnat (med AMA) till 2018, säger Bekefy till motocross.transworld.com.

Problemet för Alta Motors är att deras hoj måste gå igenom AMA’s ”homologation” – typ godkännande, för att få tävla i Supercross. I regelboken står bland annat att 400 enheter av motorcykeln måste finnas till försäljning genom handlare i USA under den aktuella säsongen, samt att den måste möta den tekniska regelboken.

 

 

– Det är ett jobb vi håller på att göra, definitivt. Vi har haft möten med AMA och deras tekniska direktör, Kevin Crowther, angående regelboken och den tekniska överföringen av information så att de ska förstå programmet, mjukvara och hästkrafter, säger han och fortsätter:
– Feld (promotorn bakom Monster Energy AMA Supercross Championship, reds.anm.) har sagt att så fort vi är godkända rent tekniskt av AMA kommer de låta oss tävla. Jag har goda förhoppningar om att vi kommer ha det klart till hösten eller vintern, men målet är att lösa det till 2018.

 

 

Efter succén i Red Bull Straight Rhythm i höstas, där Monster Energys och den före detta supercrossföraren Josh Hill lyckades besegra fabrikshojar (250 cc) med Alta Redshift MX, har flera team hört av sig och velat provköra maskinen. Bekefy tror inte att Alta kommer ha organisationen för att sätta ihop ett eget team till 2018, men att något redan existerande kommer köra deras hojar ser han inte som omöjligt.

– Det idealiska vore ett team som redan har infrastrukturen och programmet, att vi bistod dem med hojar, material och kunskap för att hjälpa de köra. Vi är för små just nu för att ha mankraften att själva driva ett fabriksteam. Men förhoppningsvis hittar vi ett team och kör på västkusten (250SX West).

 

 

Nedan kan ni se när motocrosstidningen Transworld Motocross nyligen testade Alta Redshift MX nyligen.