Efter tre utomeuropeiska tävlingar är det dags för det första GP’t i Italien och den första av tretton VM–tävlingar i Europa. Det på den vykortsvackra banan i Trentino. Helgen är späckad och förutom VM–klasserna körs också tre EM–klasser – 250, 125 och Hondas 150–mästerskap. Men här tar vi tempen på den stora klassen.

Även om det är långt till Sicilien kommer Antonio Cairoli förstås att få publikens stöd när han jagar årets första GP–seger i den första av Italiens två VM–tävlingar. Cairoli har inte på något sätt underpresterat i de första tre tävlingarna, varit topp–5 i samtliga sex heat, men någon totalseger har det inte blivit ännu. Och det har faktiskt inte hänt sedan Cairoli började vinna titlar 2009 att han gått de tre första omgångarna utan en GP–seger. Något som i alla fall måste fått honom att fundera lite.

Lite längre bak i tabellen har inte heller vårt svenske hopp Filip Bengtsson hittat riktigt rätt. Bara fem inkörda poäng på tre tävlingar var nog långt färre än han hoppats på men Bengtsson var ändå vid gott mod när vi pratade med honom i förra veckan. Och han såg fram emot Arco.

 

Filip Bengtsson har tvingats bryta två av sex VM–heat och bara kört in fem poäng hittills. Foto: Ray Archer
Filip Bengtsson har tvingats bryta två av sex VM–heat och bara kört in fem poäng hittills. Foto: Ray Archer

 

– Det blir lite lättare att komma in i de vanliga rutinerna och det ska bli skönt, sa han om Europa–starten.
– Jag funderade på att köra Belgiska helgen innan Arco men valde att träna istället. Då får jag fler timmar på hojen. Har nästan bara kört hårdbana sedan jag kom hem från Argentina och det har känts bra.

Comeback för Searle
Red Bull KTM’s Tommy Searle gör comeback i Trentinos GP och det är flera veckor tidigare än beräknat. Britten kraschade hårt under det första racet i Thailand, fick en fraktur på femte ryggkotan och väntades vara från cykeln åtminstone till maj.

– Förra torsdagen fick jag OK från läkaren att köra lite mountainbike. Sedan åkte jag till Italien på helgen för att testa på och köra motorcykel. Ryggen känns bra men jag blir stel efter två dagars körning, jag har ingen smärta men jag saknar förstås tempo efter att ha varit av hojen. Men jag tror det ska funka i helgen, sa Searle.

En som inte är tillbaka ännu är belgaren Kevin Strijbos. Strijbos missade Argentinas GP efter att ha tvingats till en operation i höger handled för att komma till rätta med sin smärta och har ännu inte kört någon hoj sedan dess. Också nästa runda, den i Valkenswaard, är i fara.

– Jag ska försöka att köra lite nu i helgen men Valkenswaard är fortfarande ett frågetecken. Jag vill vara 100 procent tillbaka och inte ligga och slåss om en femtonde plats, sa Strijbos.

 

Desalle kör för andra tävlingen i år med den röda nummerplåten. Foto: Ray Archer
Desalle kör för andra tävlingen i år med den röda nummerplåten. Foto: Ray Archer

 

Teamkompisen Clement Desalle kommer till Italien med den röda nummerplåten, kör för säsongens andra totalseger och den andra i rad i Trentino där han vann före landsmännen Jeremy Van Horebeek och just Strijbos förra året.

Under tiden får Suzukikollegan kämpa på med sin rehabilitering och blir det ingen comeback i den holländska sanden blir det i stället att sikta på race i Spaniens GP den 9–10 maj.

– Vi får ta det dag för dag. Det beror helt på hur körningen går och hur handleden reagerar, sa Strijbos.

Villopoto börjar hitta rätt
Desalle totalleder som sagt serien inför Europa–starten, tio poäng före Antonio Cairoli och Max Nagl och ytterligare sjutton före Ryan Villopoto. Villopoto som fortfarande inte anpassat sig helt till VM–formatet och fortfarande inte hittat helt rätt med sin fjädring. Om det förklarade han mer för sina amerikanska fans på sin hemsida tidigare.

– Ibland måste du ta det lugnare för att kunna vara snabbare och det är svårt att få in i tankesättet. Hemma gäller det bara att pusha ännu mer, här måste man vara mer medveten om hur fort man kör på grund av underlaget. Settningen på hojen är också i stort sätt helt annorlunda på grund av det, berättade Villopoto och fortsatte:
– Du måste köra en mycket mjukare inställning på gaffeln eftersom belastningen inte blir densamma. Jag tycker att vi kommer närmare och närmare för varje dag och nu handlar det mer eller mindre om finjusteringar.

 

Villopoto börjar hitta rätt på sin VM–hoj. Foto: Ray Archer
Villopoto börjar hitta rätt på sin VM–hoj. Foto: Ray Archer

 

Efter Villopoto i sammandraget hittar vi Hondas Gautier Paulin som fortfarande inte har fått ut allt sitt kunnande under de tre första deltävlingarna, även om det blev en pallplats i premiären. Men många tippade att Paulin skulle vara den som främst utmanade Cairoli och Villopoto inför säsongen och den farten har vi ännu inte sett.

– Det har känts bra sedan Argentina. Vi har testat mycket och försökt ändra en hel del för att hitta stora förbättringar. Hela gänget jobbar hårt och det rullar på i rätt riktning, sa Paulin i Hondas nyhetsbrev och fortsatte:
– Jag gillar banan i Arco och jag gillar den italienska publiken. Förra året körde jag riktigt bra men hade endel otur så det är bara att hoppas på bättre nu.

Nagl på ny hoj?
En som fått betydligt mycket mer av de första omgångarna är förstås Red Bull IceOne Husqvarna Factory Racings Max Nagl. Nagl har redan inkasserat två GP–segrar och den som kanske imponerat allra mest. Till Trentino var det tal om att han skulle köra på en helt ny 450–hoj från den nu Österrike–baserade fabriken, men vi har fortfarande inte fått något bekräftat.

– Set–upen är bara perfekt just nu. Så bra. Vi har en stark motor och har hittat superbra lösningar på fjädringen. Det känns grymt när jag ute på banan, sa Nagl om den cykel han kört nu och fortsatte:
– Nu håller vi på att jobba med den nya och planen är kanske att testa den i Arco. Om alla tester faller väl ut och vi får en cykel som är jämförbar eller ännu bättre så kommer vi använda den i Italien.

 

Max Nagl är kanske den som imponerat allra mest, med två av tre GP–segrar. Foto: Ray Archer
Max Nagl är kanske den som imponerat allra mest, med två av tre GP–segrar. Foto: Ray Archer

 

Klart är i alla fall att Nagls teamkompis Nathan Watson inte kommer till start. Watson ådrog sig en fraktur i vänster handled under det tyska mästerskapet i helgen och tvingades till operation.

MXGP drar igång med den fria träning på lördag klockan 10:45, sedan följer tidskval 14:35 och kvalrace 17:00. På söndagen är det dags för träning 11:30, första heatet 14:15 och det andra 17:10.

(Text: Kalle Lundstedt/Adam Wheeler)