Vägen till VM-serien i isracing blir tuffare kommande säsong. Två VM-kval kommer att utse förarna som kör Challenge – och de båda kvalen kommer att köras i finska Forssa och på Parken i Hallstavik.
– Det ska bli riktigt kul. Hoppas att vädret är med oss då, säger Mikael Teurnberg i Rospiggarna, som kommer arrangera tävlingen i FIM:s regi.

Den nye race koordinatorn för isracing, finske Jouni Seppänen, har redan gjort slag i saken med sina utlovade nya idéer kring VM-upplägget i isracing.
Tävlingen i Hallstavik kommer preliminärt att köras helgen den 16-17 januari nästa år.
– Jag känner Jouni Seppänen sedan gammalt och när vi pratade om det här, så bestämde jag mig för att haka på det här direkt. Sedan pratade jag med Svemo och de hade inget att invända, säger Mikael Teurnberg.
– Förhoppningsvis är vädret med oss i januari. Men när vi arrangerade finalen av elitserien här 2013 så fick vi mycket beröm för både arrangemang och bana. Och vi lärde oss mycket av den tävlingen, fortsätter han.
Tävlingsupplägget för VM-kvalen är dock fortfarande i sin linda. Vilka förare, hur många svenskar som kör i de båda kvalen, om arrangören får utse något wild card, eller hur många som går vidare till Challenge är i dagsläget oklart. Det bestäms enligt uppgift i oktober av CCP-kommissionen vid FIM. Var Challenge-finalen körs är heller inte känt i dagsläget.
Mikael Teurnberg har dock ett önskemål och en förhoppning när det gäller en av de svenska deltagarna.
– Jag hoppas att ”Posa” Serenius får vara med. Om han känner själv att han är taggad och håller måttet skulle jag gärna se att han är med. Det kanske skulle bli hans sista internationella tävling i så fall, eftersom han har signalerat om att sluta efter den kommande säsongen, säger Mikael Teurnberg.
* Läs mer om VM-upplägget och inför tävlingen i Hallstavik, i kommande nummer av Race Magazine.