- Isracing
Färre ryssar i isracing-VM
Förra säsongen var det Ryssland från första till åttonde plats i isracing-VM.
Ryssarna krossar allt motstånd. Förarna från övriga nationer är bara utfyllnad.
Det har även FIM insett. Därför väntar en hårdare åtstramning i vinter. Kvoteringen blir ännu tuffare. Från och med den här säsongen tillåts bara sex förare från samma nation i isracing-VM.

Kvalificeringen till 2012 års isracing-VM körs i januari på tre platser: St Johann, Österrike (14 januari), Sanok, Polen (28 januari) och Lukhovitsy, Ryssland (28 januari). De fem främsta går vidare från St Johann och Sanok medan de fyra första avancerar från Lukhovitsy. Därmed är 14 av finalfältets 16 platser besatta. Plats 15 är vikt åt det permanenta wild card som FIM (Internationella motorcykelförbundet) utser när kvalen är avklarade. Plats 16 går till ett temporärt wild card som plockas ut till respektive final. Det går säkert att hysa gott hopp om att nämnda wild card tilldelas en svensk förare när finalserien avslutas på Studenternas IP i Uppsala 31 mars-1 april.
Ytterligare en nyhet angående VM är att det tidigare schemat med A-, B-, C- och D-final ersätts med exakt samma modell som i speedway-VM. Efter grundtävlingens 20 heat är det två semifinaler och final.
Så långt är allting klart och tydligt.
Trots det kan kvalet bli rörigt. Av den enkla anledningen att FIM använder sig av kvotering. Begränsningen kommer sig av att man vill hindra att Ryssland lägger beslag på varenda plats i finalen. Det skulle göra mästerskapet enahanda. Tidigare var taket satt till åtta förare. Nu reduceras det med ytterligare två platser. Gränsen är satt vid maximalt sex förare per nation.
Det här lär inverka på kvalen. Eftersom åtta ryska förare får kvala – tre i St Johann, två i Sanok och tre i Lukhovitsy – och samtliga åtta sannolikt går vidare om vi ser strikt till resultaten blir FIM tvunget att ändra på kvalificeringsordningen manuellt. De två sämst placerade ryssarna kommer helt sonika plockas bort och ersättas av de förare av annan nationalitet som ligger närmast bakom dem i resultatlistan.
Sveriges förbundskapten Peter Jansson har tagit ut Stefan Svensson, Per-Olov Serenius, Per-Anders Lindström, Fredrik Johansson och Robert Henderson. Den sjätte föraren skulle tas ut efter Santa Cup, men eftersom den traditionella mellandagsserien har gått om intet – på grund av väderleken – kommer det sista kvalkortet bli tvunget att namnges utan att uttagningen vilar på färska tävlingsinsatser.
Var svenskarna hamnar är inte spikat. Det är två man per kval som gäller. Logiskt sett borde Sanok vara mest åtråvärt för allihop. Där åker endast två ryssar och det är fem VM-biljetter i potten. Minst lockande förefaller Ryssland vara. Där åker tre hemmastjärnor plus Günther Bauer. Och det är bara fyra förare som går vidare.
Två länder är klara med såväl uttagningen som placeringen av sina åkare. Det är Tyskland (DE) och Tjeckien (CZ).
Deras förare kör enligt följande:
St Johann: Florian Fürst (DE), Jan Klatovsky (CZ) och Lukas Volejnik (CZ).
Sanok: Stefan Pletschacher (DE), Antonin Klatovsky (CZ) och Petr Klauz (CZ).
Lukhovitsy: Günther Bauer (DE), Max Niedermaier (DE), Jan Pecina (CZ) och Andrej Divis (CZ).
* * *
Under helgen tränades det på tre håll i Sverige: Funäsdalen, Östersund och Arjeplog. Det lappländska lägret var invaderat av en rad tjeckiska förare. Deras främsta namn, Antonin Klatovsky, tvingades flyga hem efter första dagen sedan han brutit nyckelbenet. Även ett flertal åkare från Örnsköldsvik tog sikte på sammankomsten i närheten av polcirkeln. Bland annat vår absolut främste förare Stefan Svensson och hans grabb Niklas. Niklas visade enligt rapporterna mycket lovande takter och imponerade inte minst med sin startsnabbhet.