Årets första riktiga sommardag. Ja, vi får nog kalla den det – lördagen den 29 maj. Och med den var också mästerskapsåret i enduro inlett på riktigt. Hos Falköpings MK kördes nämligen 2021 års premiär av Knobby Swedish Youth Enduro Championship.

Strålande sol och grader en bra bit över 20–strecket. Så inleddes SM–året 2021 på Falköpings Motorstadion. Efter dubbla inställda tävlingar av stora SM var det istället ungdomarna som fick dra igång först, med premiären av Knobby Swedish Youth Enduro Championship. Totalt kom 157 förare till start, på banan som bjöd på tre stycken specialprov – ett vardera extrem, cross och enduro. 

I USM3–klassen saknades fjolårsmästaren Nisse Bengtsson, som tänkt köra men inte fått tillstånd på grund av att han plockat ut en elitlicens under 2021. Bengtsson tänkte dock mest köra för träningens skull och har inte tänkt att satsa på USM i år. Saknades gjorde dessutom Emil Carell, fjolårsfyran, som inte kom till på grund av skada.

Arvid Modin.

Fjolårets favorit till guldet som dock till slut missade medalj efter skada, Arvid Modin, var dock med och körde. Men likt Bengtsson ville ha gjort, var det mest träning för Modin – JSM och UVM är istället fokus för Yamaha–föraren i år. Modin, som alltid visat bra fart under ungdomsåren, var favorit inför premiären, men fick hårt motstånd av Olle Häger – fjolårets bronsmedaljör. Häger vann två av det första varvets tre sträckor och kunde behålla ledningen också över det andra varvet.

Såväl Modin som Kalle Ahlin hängde dock på, Ahlin tappade sedan något på varv tre medan Modin tog sig närmare Häger – som dock fortsatt behöll övertaget.

På näst sista varvet kunde Modin till slut ta sig om, men det kom att bli en sekundstrid över sista. Differensen förarna emellan på de tre avslutande sträckorna var två sekunder på första, fyra hundradelar på det andra och åtta tiondelar på det tredje, och det var Modin som hade de minimala avstånden på sin sida. Segermarginalen skrevs till dryga fem sekunder.

Olle Häger.

Kalle Ahlin slutade trea, med Götene MK–duon Elias Berggren och Alvin Ceder som fyra och fem. Också de hade förresten en sekundstrid, där Berggren tog sig om på den allra sista sträckan. Gustav Mähler, André Blohmé, William Berg, Axel Lindahl Östberg och Victor Lundin rundade av topp 10.

I USM2–klassen kom den regerande mästaren Albin Berglund som storfavorit, men han skulle också inledningsvis få hårt motstånd – av en 125–rookie. Fjolårsfyran i USM1–klassen, Yamaha Johanssons Robin Gunnarsson, ledde nämligen med några sekunder efter det första varvet där han tagit två sträcksegrar.

Robin Gunnarsson.

På det andra kunde Berglund dock ta över, och när Gunnarsson sedan på det tredje drabbades av maskinstrul med ett flertal krascher till följd försvann chanserna till en placering i toppen. Yamaha–förarens körning lovade ändå mycket inför den kommande säsongen.

Berglund kunde segla ifrån det övriga motståndet och segrade till slut med dryga minuten, närmast före Degerfors Alfons Lindström – som efteråt nämnde att han tänkte sig satsa mer på enduron i år. Trea blev Haninges Petter Johnsson, som verkar tagit ett rejält kliv framåt i år efter att i fjol bara ha kört ihop totalt nio poäng i serien. Gustav Mårtensson och Sixten Lundgren la beslag på fjärde– och femteplatsen. Anton Karlsson, Sebastian Olsen, Hugo Svensson, Gunnarsson och Gustav Eriksson rundade av topp 10.

Albin Berglund.

I USM1 var det bra fight mellan framförallt fyra förare över det första varvet – Pontus Girmalm, som tidigare tävlat mest i motocross, samt Max Hammarbäck, Hugo Andersson och Oscar Sahlin, sjua, åtta och tia i fjolårets serien. Girmalm kunde ta två sträcksegrar och ledde, men bara sju sekunder skiljde de fyra emellan.

Över det andra varvet tappade Sahlin, men de övriga i kvartetten var fortsatt jämna efter det att halva tävlingen var körd. På det tredje och näst sista var det Girmalms tur att tappa och ut på det sista såg segerstriden ut att stå mellan Hammarbäck och Andersson. Och det var Hammarbäck som till slut var den starkaste av de två, karriärens första seger i USM var ett faktum och Andersson fick nöja sig med karriärens hittills bästa insats som tvåa. Girmalm slutade trea och Backman blev fyra, där bakom stod Alve Callemo för en suverän andra halva och knep femteplatsen. Sahlin, Filip Ögren, Liam Qvist, Liam Hisved och William Brehag Von Haugwitz rundade av topp 10.

I USM D2 var Ella Bengtsson som väntat i en klass för sig. Bengtsson vann samtliga sträckor och majoriteten av dem med över halvminuten, vilket resulterade i att hon till slut var över 7,5 minuter före tvåan. Bengtssons tid räckte också till en 46:e plats av samtliga de 146 USM–förare som körde tolv sträckor.

Ella Bengtsson.

Tvåa i klassen blev SM–crossföraren Celina Hessman och bakom henne var det betydligt mer tight. Elin Ek Johnsson knep i vilket fall tredjeplatsen, med Felizia Hurtig som fyra och Elvira Olsson på femte plats.

Fem tjejer kom avslutningsvis till start i USM D1, som körde totalt tre varv och nio sträckor. Miranda Eskilsson och Tuva Norén inledde klart bäst, och drog ifrån det övriga motståndet över det första varvet. Eskilsson kunde sedan på det andra koppla grepp om tävlingen och hade ut på det sista en ledning på över två minuter. Med ytterligare tre sträcksegrar där blev marginalen till slut nästan tre. Norén blev tvåa, med Tuva Sahlin Palmstedt som trea. 

Miranda Eskilsson.

Fotnot: Läs mer om tävlingen och kommentarer från förarna i nästa nummer av tidningen. Där ni också läser om den kommande tävlingen i serien, hos FMCK Malmö.

KÖP BILDER

Glöm inte bort att det fortfarande går att köpa bilder från tävlingen i Falköping. Vi tror att vi har fått med samtliga startande. Swisha 125 kronor till nummer 1231332055 (Race Magazine AB), skriv startnummer och mailadress i meddelanderaden. Vi skickar bilderna (så många vi har) via mail, så snart vi hinner. Om vi inte skulle hitta några swishar vi självklart tillbaka.