Då börjar skadorna trilla in. Och förändringar tvingas ske i de svenska Six Days–lagen. Precis som det brukar vara. Klart är redan att Adam Andersson ersätter Jesper Börjesson. Och nu letas även ersättare för Erik Ljungberg. 

Stångebroslaget gav både bra och dåliga nyheter för förbundskapten Kent Karlsson, som var på plats för att kika på sina landslagskillar. Adam Andersson gjorde en imponerande comeback på racebiken och körde in som trea efter att ha tagit starten och lett till en början.

Andersson var första reserv till de svenska Six Days–lagen om någon skulle gå sönder, och när Jesper Börjessons axel hoppade ur led för ett par veckor sedan bestämde landslagsledningen för att plocka in Andersson istället.

– Har den hoppat ur en gång är risken stor att den gör det igen. Och det kan man inte chansa med på ett Six Days där vi måste ha alla förare i mål, sa landslagsledaren Stefan Holm när vi träffade honom på VM–tävlingen i Grekland.
– Jesper ville självklart köra, men vi bestämde oss för att plocka in Adam istället.

Och Adam visade som sagt att han var tillbaka efter sin båtbensskada, även om det saknas endel ork.

– Efter fem minuter var armarna slut kändes det som. Jag har nog bara fått ihop tio timmar på hojen sedan skadan, sa Andersson efter att ha blivit totaltrea på Stångebro.
– Men nu har jag ju ökat den tiden med 25 procent i alla fall.

 

Andersson var rejält slut efter comebacken i värmen på Prästtomta.

 

Andersson tar Börjessons plats rakt av i det svenska Junior Trophy–laget, där Albin Elowson och Micke Persson är de två övriga förarna.

Men det var alltså inte bara positiva nyheter för Kent Karlsson på Prästtomta utanför Linköping. Efter bara en knapp minuts körning strulade nämligen Erik Ljungberg till det för egen maskin och gick i backen.

– Jag vred till knäet, det känns inget bra, och så är det något med handen. Skitvurpa, sa Ljungberg som efter en glasspaus tog sig till akuten i Linköping.

Väl där konstaterades en fraktur i handen och ett skadat ledband. Och därmed blir det med största sannolikhet ingen start i det svenska World Trophy–laget för Husqvarna–föraren.

 

Erik Ljungberg drog på sig en fraktur i handen och en knäskada.

 

– Vi kom fram till att de får ragga nytt, så får vi se hur jag mår fram på. Vet inte vad som är sönder i knät, hälsade Ljungberg under måndagen.

Klara att köra för det svenska Trophy–laget är Niklas Persson, Oliver Nelson och Joakim Grelsson. Joakim Ljunggren har tidigare tackat nej, och är dessutom skadad nu. Också Andreas Linusson och Erik Appelqvist har tackat nej till medverkan i det svenska landslaget under årets Six Days.

I och med att både Grelsson och Persson kör E1–klassen, och Oliver Nelson är tänkt att köra E3 på en 300, måste förbundskaptenerna inte bara leta upp rätt förare – han måste köra rätt maskinklass också. Närmast till hands är väl kanske att plocka in Anton Sandstedt, som kör 350 4-takt och ändå ska åka till Frankrike med Team West. En annan idé är att låta Nelson köra den 250 2-takt han styr i vanliga fall och plocka in Martin Larsson, vars form är på uppåtgående.

Ledartrion Kent Karlsson, Anders Eriksson och Stefan Holm har att fundera på.

 

Är Anton Sandstedt ett alternativ till det svenska Six Days–laget?