- Enduro
Lärorik VM-satsning för Mörhed
Kostsamt, men lärorikt.
Så sammanfattar Jakob Mörhed, 24, sin VM-satsning så här långt.
Smålänningen är en av tre svenskar i VM-seriens E3-klass. Medan Joakim Ljunggren ligger på medaljplats gnuggar Jakob och Jonas Karlsson på för fullt längre ner i samma tabell.

Det vimlar inte precis av svenskar på seniorsidan i enduro-VM. Det är bara fyra blågula seniorförare som åker VM regelbundet: Joakim Ljunggren, Jonas Karlsson, Jakob Mörhed och Jessica Jönsson. Jakob från Vaggeryd i Småland är den verkliga doldisen i kvartetten, men han börjar höra talas om sig mer och mer. Han var nia i SM2 förra säsongen. Då blev det en pallplacering i hemmatävlingen i Norrahammar. I år har det startat ännu bättre. Husabergsåkaren var fyra i premiären i Östersund och slutade trea i lördags när SM var tillbaka i Norrahammar.
Framstegen har definitivt med VM att göra. Senaste VM-deltävlingen på den italienska ön Sicilien blev visserligen olycklig eftersom han skadade tummen på träning – och tvingades avstå söndagen – men i övrigt har nykomlingen från norr presterat utmärkta resultat. Han ligger så här långt på 17:e plats i E3 med 34 poäng. Han är tre poäng bakom landsmannen Jonas Karlsson på 15:e plats.
– Min bästa dagsplacering så här långt är 13:e plats. Det var jag ena dagen i Spanien och båda dagarna i Portugal. Inför senaste tävlingen i Italien, som gick så dåligt, låg jag elva i tabellen. Tittar man på killarna jag hade framför mig i det läget var det enbart fabriksåkare, konstaterar Jakob.
Smålänningen känner sig rätt nöjd med sitt facit. Med all rätt. VM är tufft. I synnerhet för ett oprövat kort som tvingas konkurrera med begränsade medel. Han vet inte riktigt än om han köra de kommande delävlingarna i Turkiet och Grekland i nästa månad. Först måste resan på bortåt 800 mil tur och retur lösa sig på något vis.
Men 24-åringen hoppas förstås att han kommer iväg.
– Varje tävling du är ute på snappar du alltid upp något nytt. Det är jättelärorikt att vara ute och köra. Sedan är det bara att acceptera att det är klasskillnad gentemot mot fabriksförarna i toppen. Mot dem har man inget att hämta. Samtidigt måste man börja någonstans.
Är det tufft mentalt att ligga och kämpa i bakvattnet?
– Jo, så är det ju, men å andra sidan är jag och Jonas Karlsson väldigt jämna. Även om vi inte fajtas med toppkillarna har vi en intern kamp hela tiden. Det är väldigt sporrande det också. Även om vi inte är i närheten av pallen är vi ändå inte toksist. Vi hänger med hyfsat.
Den målmedvetne tvåtaktsföraren (Husaberg TE 300) menar att han i nuläget inte gärna kan begära mer.
– Jag är nöjd med mina resultat. 13:e man är inte dåligt alls. Ska du kunna klättra högre måste du nästan ha samma förutsättningar som fabriksförarna. Som privatåkare har du helt andra villkor. Det är inte bara att köra. Du ska hinna med att jobba, meka, träna och i bästa fall få utrymme för lite fritid också, poängterar Jakob.