- Enduro
ISDE 2017: Trophy–laget fortsatt fint med som femma
Det svenska World Trophy–laget blev bara sjua idag men klättrar ändå till en femteplats i sammandraget. I täten drog Frankrike ifrån ytterligare.
Segermarginalen blev inte riktigt lika stor idag men Frankrike åkte ändå ifrån konkurrenterna med ytterligare två minuter, när man för andra dagen var totalsnabbast. Christophe Nambotin, Loic Larrieu, Christophe Charlier och Jeremy Tarroux var alla topp–11, men Nambotin som snabbast hade faktiskt fyra förare framför sig – USA’s Ryan Sipes som vann dagen, samt Josep Garcia, Spanien, Davide Guarneri, Italien, och Daniel Milner, Australien.
Australien jagar också närmast bakom Frankrike men har över fyra minuter upp. Finland tappade andraplatsen men är fortsatt trea. Portugal följer som fyra och uppe på en femteplats hittar vi Sverige efter att Spanien halkat ner när Cristobal Guerrero tvingades bryta.
Niklas Persson, Oliver Nelson, Pontus Skoog och Robert Friberg klättrar alltså i sammandraget, trots en dag full av vurpor.
– Jag har vart omkull hur mycket som helst men sen sa de till mig när jag gick i mål att jag var snabbare än Oliver. Så jag frågade vad han hade gjort men hade vurpat han också, berättar Robert Friberg.
– Det var tufft med dammet men jag tycker att körningen funkar bättre idag. Det är påväg åt rätt håll.
Friberg blev individuell 14:e i E3 och är också 14:e totalt i klassen. Niklas Persson var snabbaste Trophy–svensk och slutade som 18:e i E1 där han är 16 i sammandraget. Pontus Skoog är 22:a i samma klass och Oliver Nelson innehar samma placering i E2.
– Trophy–laget rullar på men hamnar långt bak i dammet och då blir det svårt. Sedan har det vurpats endel och det är ingen som hittar det där riktiga flytet, säger förbundskapten Stefan Holm och fortsätter:
– Men inga större bekymmer heller – Niklas Persson åker bra, Friberg presterar bra efter sin förmåga, Oliver kanske ligger lite under vad han kan och har haft problem med dammet och flera vurpor, Skoog rullar på och har satt på en ny framgaffel som han är jättenöjd med initialt.
I morgon väntar tre helt nya prov för Six Days–förarna. Nya förutsättningar.
– Två riktiga skråprov som vi absolut inte är vana vid hemifrån. Och sen lovar de regn, så vi får väl se när det dyker upp i så fall. Det pratas om duggregn på förmiddgen och åska framåt dagen. Det kan bli riktigt besvärligt, framförallt på specialproven. Då gäller det att rensa däck som man säger – gasa mer än vad man tror att man behöver, avslutar Stefan Holm.