Med femfaldige världsmästaren Manuel Lettenbichler redan på väg mot ännu en titel i Hard Enduro-VM fortsätter KTM att utveckla sin mest extrema tävlingsmaskin. För 2026 års modell får KTM 300 EXC HardEnduro flera viktiga uppdateringar i form av fjädring, kylning och design, vilket stärker dess position som en av de mest konkurrenskraftiga motorcyklarna på marknaden för extremenduro.

Sedan lanseringen 2024 har modellen blivit ett flaggskepp i KTM:s enduroprogram, där erfarenheter från fabriksracingen direkt omsatts till en maskin för vanliga förare. Den nya versionen får en fräsch grafisk design med det klassiska KTM-orangea som kombineras med svartvita detaljer, en glansig orange ram och anodiserade komponenter.

Förfinad fjädring
De största nyheterna finns i fjädringen. Den 48 mm WP Xact Closed Cartridge-framgaffeln har fått nya dämparinställningar, kortare och lättare fjädrar samt en ny tryckkammare som anpassats till fjädergeometrin. Dessutom har en ny hydro stop-lösning införts, vilket ger bättre funktion och sparar 200 gram i vikt. Baktill används en uppdaterad WP Xplor PDS-stötdämpare som ska säkerställa balans och kontroll.


Förbättrad kylning
På bränslesidan introduceras ett nytt skyddslock till CPC-bränslekopplingen som ger bättre skydd mot skador och smuts. Kylsystemet har också uppdaterats med en ny standardiserad radiatorlocksgänga för snabbare öppning och en radiatorfläkt som nu är standard.

Extremenduro-fokus
Som namnet antyder är modellen byggd för att klara de mest krävande tävlingarna. Utöver den tekniska uppdateringen har den utrustats med ett stort antal specifika komponenter för hård enduro:


Höjdpunkter för Hard Enduro-modellen:
• Orange ram
• Factory-hjulset (svarta fälgar, svarta ekrar, orange nav och nipplar)
• Factory-ramsskydd
• Räfflad factory-sadel
• Map-select-switch
• Hard Enduro-design på styrets skyddspad
• Grå ODI lock-on-handtag (extra mjuka)
• Stängda handskydd
• Radiatorfläkt
• Svartanodiserade CNC-bearbetade trippelklämmor
• WP Xact Closed Cartridge-gaffel med basevalve-preloadjustering
• Motor- och underskydd (skid plate)
• Flytande främre bromsskiva
• Främre bromsskivskydd
• Solid bakre bromsskiva
• Säkrad bakbroms med wire
• Bakre bromsskivskydd
• Orange oljekåpa
• Orange skydd för slavcylinder koppling
• Draghjälp (pull straps)
• Svartanodiserade motorfästen

Lansering
Den nya modellen är homologerad enligt Euro 5+ och beskrivs som resultatet av flera års utveckling i de mest krävande tävlingsmiljöerna. Serien börjar rulla ut från produktionen i Mattighofen i september 2025, och tillgängligheten kommer att variera beroende på marknad.