Ljunggren vann, Linusson imponerade, Elowson försvann

Så stod han ändå där som segrare till slut. Joakim Ljunggren. Albin Elowson utmanade till en början men försvann med maskinproblem. Andreas Linusson var före länge men tappade efter en krasch. SM–premiären är avklarad – men redan imorgon får samtliga förare en ny möjlighet att visa framfötterna. 

För första gången på flera år kom Andreas Linusson till SM–premiären utan en superendurosäsong i ryggen. 2017 har koncentrationen varit på traditionell enduro för Kinna–föraren och det syntes när säsongen inleddes i Falköping idag.

Ljunggren vann första specialprovet knappt, men när första varvet var klart hade Linusson fått en handfull sekunder på mästaren och ytterligare 15 ner till Elowson. Efter det andra hade Elowson försvunnit med maskinstrul. Hojen stannade på andra varvets extremprov och Husqvarna–föraren blev stående i över tio minuter. Fotskadan och smällen i VM–premiären var alltså inte nog, och Elowson var märkbart knäckt efteråt.

 

Joakim Ljunggren.

 

Linusson drygade ut mot Ljunggren och hade 20 sekunder när halv tävlingen var klar. Ytterligare tre prov senare hade avståndet växt till närmare halvminuten, men då kom kraschen. KTM–föraren träffade en stubbe och kraschade mot ett träd. Halvminuten var bort och Ljunggren i ledningen.

Linusson inledde det fjärde och sista varvet med smärtor i bröstet och foten och kunde inte ta tillbaka initiativet. Ljunggren drog ifrån och kunde ta en ny SM–seger, 42 sekunder före Linusson som med sin körning innan kraschen ändå imponerade stort.

 

Albin Elowson.

 

Niklas Persson avslutade starkt och körde till sig en total tredjeplats. Tvärtom gjorde brorsan Micke som var totalfyra efter halva tävlingen men slutade som tia. Totaltia men ändå bara sexa i SM1 – snacka om tuff klass. Linusson, Persson, Johan Edlund, Tommy Sjöström och Kalle Svensson var före.

I SM2 körde Oliver Nelson till sig andraplatsen bakom Ljunggren efter att ha inlett med en 75:e plats på det första specialprovet. Överladdad? Kanske. Men avslutningen gjorde att vi fick in honom på en total sjätteplats. Som trea i klassen såg vi Anton Nordh.

 

Robert Friberg.

 

Robert Friberg hade också en tyngre start men körde upp sig och blev 14:e totalt – och tog samtidigt hem SM3–klassen närmast före Martin Larsson och Linus Fasth.

Erik Appelqvist gjorde tävlingscomeback och körde över förväntan – sjua totalt och seger i JSM1, närmast före regerande mästaren Joakim Grelsson och Emil Jonsson, som för första gången var uppe på JSM–pallen. Grelsson och Jonsson just utanför topp–10 totalt.

 

Erik Appelqvist.

 

I JSM2 tog hemmaföraren Erik Ljungberg segern – imponerande efter nyckelbensbrottet tidigare i våras. Ljungberg blev också totalfyra. Som tvåa såg vi klubbkompisen Oskar Ljungström, som inledde starkt tappade mot slutet men ändå körde till sig en 13:e plats totalt. Anton Sandstedt tog tredje pallplatsen.

Hanna Berzelius var överlägsen i Dam–klassen och vann med över tre minuter till slut, före en trio från Försvarsmaktens EK – Martina Reimander, Amanda Elvin och Ellinor Häll.

 

Hanna Berzelius.

 

I VRM1 såg vi två nya pensionärer på pallen – Robert Forsell som segrare och Thomas Johansson som trea. Däremellan slog sig veteranen Krister Thorell in. VRM2 gav inga nyheter vad gäller segrare – Christer Jansson. Roger Berglund tog andraplatsen med Roger Törnbom som trea.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]