”Hade inte gått några prov så det tog ett varv innan jag hittade runt”

Det är inte första gången Erik Appelqvist kommer till en tävling på fredagskvällen och åker hem med en seger mindre än ett dygn senare. Juriststudenten har annat att tänka på vid sidan om enduron, ändå har han kopplat ett grepp om JSM1–klassen med tre raka segrar. Bakom var Joakim Grelsson betydligt mer nöjd den här gången. 

Vissa vill lite elakt hävda att Erik Appelqvist tar för lätt på sin endurosatsning bara för att han inte dyker upp flera dagar innan tävling och går specialproven till fots. Men Kortedala–föraren har i flera år nu prioriterat skolan lika mycket som sin motorcykelkörning.

 

Förbundskaptenerna Kent Karlsson och Stefan Holm spanar in Erik Appelqvist på crossprovet. Appelqvist var uttagen till Six Days förra året, men försvann från truppen skadad. Blir det debut i år istället?

 

Må hända inte den mest optimala vägen att gå för att bli världsmästare, men det räcker gott för att vara en av de bästa enduroförarna i Sverige. Även om det kan ta lite extra tid att komma igång på tävlingsdagen.

– Jag kom ju upp igår kväll och hade inte hunnit gå proven, så det tog ett varv innan jag hittade runt, svarade Appelqvist när vi efter den tredje deltävlingen av Knobby Swedish Enduro Championship påstod att han hade svårt att komma igång på morgonen.
– Så jag är jättenöjd med dagen.

Ja, vad annars kunde han vara. En tredje raka seger i JSM1 gör att Appelqvist nu har en ledning på elva poäng ner till den regerande mästaren Joakim Grelsson som jagar närmast. Dessutom körde han in som sjua totalt och är åtta i Knobby Swedish Enduro Cup (SEC) efter tre av åtta tävlingar körda.

 

Också Joakim Grelsson bör vara aktuell för en Six Days–trupp. Han körde i det svenska Trophy–laget som blev fyra i fjol.

 

Grelsson slutade tvåa i klassen i Östhammar och slog sig för första gången i år in topp–10 i SEC när han blev nia.

– Det kändes bättre idag jämfört med premiären. Jag hade en bättre känsla från start, sa Grelsson som är kvar på 125:an också i år.
– Jag har beställt en 250 2-takt som jag ska börja träna på, men kommer tävla på 125:an hela året. Och antagligen nästa år också ifall det blir VM. Det är ju sista året jag kan köra 125–klassen då, fortsatte Östersunds–killen som blir 19 i år och tar studenten om ett par veckor.

 

Emil Jonsson kraschade på det andra varvet och kom inte in i tävlingen på samma sätt som i Falköping. Six Days för Jonsson? Mycket möjligt. Jonsson tillhör nämligen Team West–satsningen numer.

 

En student Grelsson förresten missar i och med den fjärde deltävlingen i Vingåker. Han får väl se till att vinna då istället.

Bakom toppduon tryckte sig Pontus Skoog för första gången i år in på pallen. Han gjorde det på Emil Jonssons och Calle Johanssons bekostnad, när VM–duon båda två kraschade. Calle så illa att han senare tvingades bryta. Jonsson tog sig i mål som fyra i klassen men fick en tuff dag och nådde ”bara” en 18:e plats totalt. Marcus Adielsson rundade av topp–5.

 

Pontus Skoog var uppe på pallen för första gången i år, som trea i JSM1.

 

Appelqvist före Grelsson och Skoog. JSM1 känns igen från förra året.

Marknadsför er i RACE!

Vi har alltid en plats för Ert företag i vår tidning. Vi vill kunna stoltsera med att just Ni finns med i vår tidning, och förhoppningsvis kan ni vara stolta över att vara med i Race. Vi har en bred åldersgrupp, allt från ungdomar till äldre läsare. Är Ni intresserad av att veta mer om företagsannonsering, läs mer här! Det går naturligtvis jättebra att komplettera med en annons här på webben.

Race på Twitter

[ + ]