Större olycksrisk, drygare kostnader, tråkigare matcher.
William Lawson som under förra året dubblerade och åkte både i engelska Elite League och Premier League har insett alla negativa sidor som de nya ljuddämparna i speedway medför.
Skotten är inte beredd att köra under dessa premisser. Han har bestämt sig för att sluta.

William Lawson
William Lawson är skeptisk till att åka med utrustning som gör säkerhetsriskerna större och omkostnaderna betydligt drygare. Skotten har underrättat Edinburgh Monarchs om att han slutar på grund av de nya ljuddämparna. Foto: EDDIE GARVEY

24-årige William Lawson är ingen förare av Grand Prix-klass. FIM (Internationella motorcykelförbundet) struntar naturligtvis fullständigt i att han lägger av. Det är bara att citera brevet som inkom till den polska motorunionen i måndags. Där skriver FIM-direktören Guy Maitre: ”Alla actionsporter är förenade med risker. Om en idrottsutövare anser att ett deltagande i enlighet med gällande regler utgör en fara för liv och hälsa, då måste du avstå från att utöva sporten”.
Så ser FIM på saken.
William Lawson har en annan syn. William har framfört till Edinburgh Monarchs, vilka han hade kontrakt med den här säsongen, att han slutar med omedelbar verkan. Han har aldrig övervägt riskerna tidigare, men i och med de nya dämparnas negativa biverkningar har allting hamnat i ett annorlunda läge.
– Jag har definitivt bestämt mig för att sluta. Jag hade dock åkt i år om inte de nya dämparna hade införts, säger William till skotska dagstidningen Evening News.
– Det var problem med de här dämparna för ett år sedan och ingenting har gjorts åt dem. Inte ens världsmästaren Tomasz Gollob vill köra med den nya sorten. Jag är inte beredd att börja en ny säsong med att tävla på något som är så dåligt testat.
De nya dämparna underskrider förvisso ljudgränsen på 115 decibel – på fullt varv och vid mätning två meter från utblåset i 45-gradig vinkel – men det är enda goda egenskapen. Baksidorna är desto fler och dessa vill inte den 24-årige britten uppleva genom att hamna mörbultad i staketet på en cykel som tappat effekt, slutar spinna och styr åt fel håll.
Edinburghs avhoppare menar i tidningsartikeln att han tagit det enda rätta beslutet:
– Jag skulle aldrig kunna vara säker på hur dämparen fungerar och hade kanske fått stora problem att plocka poäng. Inte bara på min hemmabana Armadale utan överallt.
Att det är lika för samtliga förare tycker han inte är ett hållbart argument.
– Det säger alla hela tiden, men jag tror att det finns bättre lösningar att ta till. Det kommer att bli alldeles för dyrt att köra på de nya ljuddämparna. Gränsen mellan att få cykeln att fungera respektive inte fungera är hårfin.
– Jag vet att det förmodligen skulle gå att använda en roadracing- eller motocrossdämpare för att minska bullret utan att det påverkar cykelns prestanda, men FIM, som bedriver speedwayen världen över, vill inte tillåta något sådant. Det är dämparna som de godkänt som gäller och inget annat.
Enligt Evening News kom Williams beslut som en överraskning för hans pappa William senior.
– Jag har försökt få honom att ändra sig, men utan framgång. Han håller fast vid sin åsikt. Nu när nya dämparen kommit får det vara. Och det är en liten besvikelse, det måste jag medge.
Själv hävdar William att han inte kommer sakna tävlandet nu när förutsättningarna ändrats.
– Jag har ett ganska hektiskt liv och har andra intressen utanför speedway. Jag kommer inte att bli uttråkad. Det här gör att jag lägger av med sporten för gott.