- Speedway
Fredrik Lindgren: ”det är krig!”
Föraropinionen i Polen fick det inhemska motorförbundet (PZM) på sin sida. Den nya ljuddämparen blir inte tillåten i det polska ligasystemet. Så vad kommer det internationella motorcykelförbundet (FIM) att göra nu? Bråket kring dämparna har satt speedwaysporten i rejäl gungning.
– Det är krig kan man lugnt konstatera. Vi får se vilka som viker sig först, menar svenske GP-föraren Fredrik Lindgren.
Att FIM tänker ta till stridsåtgärder för att kväva det polska upproret är tämligen säkert. En klar indikation åt det hållet visade sig tidigare idag. Det polska förbundets speedwayutskott, GKSZ, kungjorde nämligen i eftermddags att det inte får arrangeras några speedwaytävlingar i Polen fram till och med onsdag i nästa vecka (23 mars).
– Vi väntar svar från FIM på onsdag. För ögonblicket får man bara använda de nya ljuddämparna. Och som vi sett är de farliga. Men senast onsdag ska vi få ett besked, säger Piotr Szymanski, ordförande i GKSZ, till nätsajten sportowefakty.pl.
Hur FIM än agerar blir det tufft att bryta ner det polska motståndet. Stridsmoralen hos polackerna är på topp efter torsdagens sammanträde. Att man lyckades övertyga det polska motorförbundet om alla nackdelar med de nya ljuddämparna, och besluta om ett förbud mot användandet av dem i den inhemska ligan, var en stor seger. I beslutet ingick dessutom ett stopp för polska förare att köra i ligor där man enbart kommer att tillåta de nya dämparna. Exempelvis den svenska elitserien.
Den rådande uppfattningen i Polen tycks vara klar.
De nya ljuddämparna är färdiga att skrotas.
Men kommer polackernas beslutsamma agerande innebära att FIM verkligen backar? Vi pratade tidigare idag med vår blågule GP-förare Fredrik Lindgren. Fjolårets VM-elva, som precis inlett sin engelska ligasäsong i Wolverhampton, vågar i nuläget inte säga för mycket.
– Vi fick höra att det var grejer på gång i Polen när vi kom till Birmingham igår kväll där vi körde en träningsmatch. För stunden vet jag inte mer än någon annan, förklarar Fredrik, men viss kännedom om turerna har han såklart.
– Det är främst Tomasz Gollob, Jaroslaw Hampel och Janusz Kolodziej som ligger bakom det här. De tre har dragit in advokat för att den vägen stoppa de nya dämparna. Det är krig kan man lugnt konstatera. Vi får se vilka som viker sig först. Det är ingen rolig historia, resonerar han.
* Vad anser du om polackernas handlande?
– Jag kan tycka spontant att man agerat lite sent. De borde tagit tag i det här tidigare. Det känns också aningen tveksamt med tanke på att alla tre som jag nämnde skrivit på GP-avtalet med BSI och förbundit sig att köra. Det kan bli svårt att bryta den överenskommelsen.
* Men polackerna är å andra sidan ensamma om att säga ifrån?
– Det är sant. Det är strongt gjort, tycker Fredrik.
Mest imponerande är kanske ändå att man i sitt korståg mot de nya ljuddämparna förmått det polska motorförbundet (PZM) att växla in på samma linje. Utifrån erfarenheterna vi har av vårt svenska förbund, Svemo, skulle det vara otänkbart hos oss. Men PZM har lyssnat på alla sakskäl och varningar och alltså insett att man måste opponera sig mot FIM.
Fredrik vet vilka strängar som dämparmotståndarna spelat på.
– Jag tror att debatten handlat i hög grad om säkerhet. Man har frågat rakt ut: vem tar ansvaret när någon skadas på grund av de nya dämparna? Det är så man har gått tillväga och det har tagit skruv. Det är svårt att förbise argument som berör säkerhet i dagens samhälle, poängterar han.