- Speedway
Erics kampvilja mot dämparna förbi
Förra året anförde Masarnas Eric Andersson landets motståndsrörelse i kampen mot de nya ljuddämparna. Nu pågår samma konflikt för fullt igen – men Eric orkar inte blåsa till ny strid. Han är i Polen och tränar. På cyklarna sitter de nya dämparna. Dalmasen avskyr dem fortfarande, men tror att slaget är förlorat. 26-åringen befarar att polackerna tvingas ge vika mot FIM.
Eric gav sig av till Polen i lördags. Han anlände till en nation där införandet av sportens nya förhatliga dämpare, eller snarare kampen att bli av med påfundet, skapat total förvirring. Polska motorunionen (PZM) har på förarnas inrådan förbjudit det nya sortimentet som gjorde sitt intrång förra året. Stoppet gäller inte bara i det inhemska seriesystemet. Polska förare tillåts inte att köra i någon liga där enbart de nya dämparna tolereras. Exempelvis elitserien och allsvenskan.
Åtminstone gäller det beslutet tills i morgon onsdag.
Då kommer FIM (Internationella motorcykelförbundet) att bemöta polackernas uppseendeväckande ställningstagande. Vi vet redan att FIM inte backar. Däremot är det inte sagt vilka åtgärder organisationen tänker ta till för att kväsa den rödvita republikens uppstudsighet – och hur man ska få världsmästarlandet att ändra sig.
Men ett par tuffa ultimatum är att vänta.
– Jag tycker att det polska beslutet är bra, men FIM kommer inte att ge sig. Polackerna kommer nog att få gå tillbaka till de nya dämparna. Jag är nästan säker på det tyvärr, misstänker Eric och påpekar:
– Kommer inte polackerna att få köra utomlands lär inte vi andra få köra i Polen för våra förbund – och då kommer det att bli kris överallt.
Själv har masföraren på sätt och vis resignerat. Han har inte tagit seden dit han kommit. Det är han och övriga svenskar, Anton Rosén, André Hertzberg och Sebastian Aldén, som hörs minst på banan i Rawicz.
– Polackerna kör allihop på den gamla dämparen. Utom en junior. Han tränade med den nya – och tappade den, konstaterar Eric med ett trött skratt.
– Jag kör också med nya dämparen. Det verkar ju bli den i vilket fall som helst. Därför är det lika bra att börja på den nya med en gång. Så att det inte blir någon skit.
* Har du ändrat uppfattning sedan ifjol?
– Nej, jag är så jävla emot att det finns inte. Jag stred som en galning för att få bort dem förra året. Men nu bryr jag mig inte. I år struntar jag i det. Så länge inte toppförarna säger emot känns det meningslöst att protestera. Svemo skiter fullständigt i om jag slutar. Det blir den här vad jag än tycker. Det är lika bra att anpassa sig.
Men det hörs på grabben från Avestatrakten hur besviken han är över att så få svenska förare verkligen tagit parti.
– Jag stred som en tok förra året. Men det var ingen jävel som brydde sig. Nu känner jag att det liksom inte är upp till mig längre, resonerar Eric.
Han skulle dock välkomna en samlad bojkott.
– Om vi gick ihop tillsammans vore det jordens enklaste sak att få bort de nya ljuddämparna. Ifall vi gemensamt skulle säga ”vi kör inte med det de här” skulle FIM bara ha ett motvapen och det är att stänga av oss. Men låt dem göra det då. Stäng av alla förare en eller två veckor så får vi se vad som händer. Det skulle gå maximalt två-tre elitserieomgångar och en GP-tävling innan paniken vore total hos de styrande. Vill vi få till en ändring skulle det vara rätt enkelt egentligen.
– Men folk är för fega och vågar inte ställa upp på en aktion, menar han.
Det lama motståndet irriterar honom rent av. Precis som utspelen från FIM. Under måndagen gick det internationella förbundet ut och påstod att inte en enda speedwayolycka kan härledas till de nya dämparna.
– FIM vet om problemet. Lik förbannat står de och ljuger. Skrämmande, tycker Eric och inväntar med fasa smällarna vi förmodligen har framför oss eftersom överhettningen i motorn leder till hastiga effektfall och oförutsedda kast på hojen.
Junioren som vinglade runt i Rawicz var varning nog.
– Jag skulle definitivt inte vilja åka ut och möta honom. Men faran är stor att man förr eller senare får en junior i sidan just på grund av dämparna, fruktar Eric.