Ryan Dungey har ett gyllene läge att ta hem sin fjärde titel. Efter Tomacs kaos förra helgen skiljer nio poäng inför sista rundan. Än mer spännande är det i 250 West–serien, där inte mindre än fyra förare fortfarande har chans att ta titeln. Tre av dem är inom en poängs marginal. 

• Efter årets sämsta insats från Eli Tomac förra helgen har Ryan Dungey nio poäng att gå på sin kombattant i fighten om segern i Monster Energy AMA Supercross 450–klass. Det betyder att så länge Tomac vinner och tar max antal poäng kan Dungey sluta som sämst fyra. Skulle Tomac vinna och Dungey blir femma hamnar de på samma poäng, men då vinner Kawasaki–föraren på fler segrar (nio mot tre just nu). Skulle Tomac bli tvåa kan Dungey bli sjua eller bättre och skulle Tomac bara mäkta med en tredjeplats behöver Dungey bara bli nia.

 

 

• Senast Dungey blev femma eller sämre var för över tre år sedan, i den 15:e rundan 2014…

• Hade Musquin hållit undan för Dungey, och inte släppt förbi sin teamkompis på sista varvet i New Jersey, hade den trefaldige mästaren ”bara” kunnat sträcka sig till att bli trea som sämst i det fall Tomac vinner finalen. Inte alls omöjligt att de poängen blir viktiga alltså. För även om han inte blivit sämre än fyra på tre år så har han varit just fyra tre gånger i år.

 

Tomac måste vinna och samtidigt hoppas att Dungey gör bort sig. Foto: Kawasaki

 

• Men å andra sidan – vilka är det som är med och fightas där uppe förutom Musquin? Träningskompisen Jason Anderson samt Davi Millsaps och Blake Baggett på KTM. Dungey hade nog fått hjälp i finalen också om det behövt.

• Cole Seely kommer inte till start i Las Vegas efter att återigen ha skadat sig i New Jersey. Det betyder att just Millsaps och Baggett har stor chans att ta sig förbi Honda–föraren och sinsemellan fightas om årets femteplats. Seely står på 212, Millsaps har 208 och Baggett 206. Att Musquin blir trea och Anderson fyra är redan klart.

 

Marvin Musquin är redan klar trea i årets serie. Foto: Simon Cudby/KTM

 

• Där bakom gör Dean Wilson, 169, och Chad Reed, 167, upp om åttondeplatsen. Och Josh Grant kan ta sig förbi skadade Broc Tickle upp till topp–10 om han blir som sämst åtta.

• Joey Savatgy blev bestraffad och flyttades ner från sin tredjeplats i helgen till en åttonde. Det betyder också att han blev av med den röda nummerplåten till Jordon Smith. Smith står nu på 160, sedan följer både Savatgy och Zach Osborne på 159.

• 250–klassen körs med både West– och East–förare i Las Vegas, vilket betyder att vi kommer ha elva från varje serie i final.

 

Joey Savatgy bestraffades med fem placeringar senast. Foto: Kawasaki

 

• Så länge någon av de tre i titelfighten slutar topp–4 i finalen vinner den som är först av dem tre. Det gäller även Smith vid ett resultat av femma eller sämre. Skulle två förare hamna på samma poäng (vilket är möjligt exempelvis om Savatgy eller Osborne blir femma eller sämre och är placeringen just före Smith) vinner Osborne mot Smith på fler segrar men Smith mot Savatgy av samma anledning. Osborne och Savatgy kan inte hamna på lika antal poäng så länge de inte blir 20 eller sämre. I det fallet vinner Osborne.

• Men det finns faktiskt en förare till med teoretisk chans att vinna titeln. Om Adam Cianciarulo vinner i Las Vegas måste Smith bli som sämst tia för att hålla honom bakom sig. Osborne måste bli nia eller bättre i samma scenario och Savatgy åtta eller bättre.

 

Jordon Smith kommer till finalen med röd nummerplåt. Foto: Simon Cudby/KTM

 

• I 250 West har Justin Hill redan vunnit titeln. Bakom behöver Shane Mcelrath bli som sämst sjua för att hålla Aaron Plessinger bakom sig i det fall Plessinger skulle ta sin andra seger för säsongen. En poäng bakom Plessinger i fighten om tredjeplatsen finns Martin Davalos. Men få kommer nog ha ögonen på de fighterna jämte den som väntar i East–serien.

 

Zach Osborne har fyra segrar i årets 250 East–serie. En till gör honom till mästare. Foto: Simon Cudby/Husqvarna