Red Bull Knock Out, Le Touquet och Weston Beach Race. Snart kanske Sverige har sin egen motorcykeltävling på stranden. På Skrea i Falkenberg planeras nämligen en tävling under hösten. Staffan Bergman och MK Falcon ligger bakom arrangemanget. Samt han som kom med idén – PSE Parts Patrik Erlandsson.
– Jag gick sedan med idén till Stefan, som nappade och vi gör det tillsammans. Det blir ett nytt Fullgas. Hoppas att tillstånden går igenom bara, men det ser bra ut, säger han till Race.

Det är Hallands Nyheter som idag skriver om den planerade tävlingen, tänkt att starta vid Strandbaden i Falkenberg. Bakom idén står Patrik Erlandsson, tidigare på Honda och numer på PSE Parts, samt Staffan Bergman, känd från supercrosstävlingarna på Ullevi, Globen och senast Tele2 Arena. Inblandade är också motorklubben Falcon, där crossektionens sammankallande Tommy Allansson är drivande.

Också Johan Bengtsson, evenemangslots på Destination Falkenberg, har varit drivande i frågan.

– Arrangören hörde av sig till oss och berättade vad de vill göra i samarbete med Strandbaden. Stranden är vår absoluta pärla i Falkenberg och används väldigt mycket sommartid. Jag ser det som en möjlighet att det händer någonting på hösten med. I och för sig är stranden populär för promenader under resten av året, men det här handlar om en enda dag som den spärras av, säger Bengtsson till Hallands Nyheter och fortsätter:
– Det är jätteviktigt att stranden inte kommer till skada och det är jättehårda krav på det. Det är också viktigt att påpeka att de inte kommer att köra i klitterna och man kommer att bereda plats för publiken på stranden.

Tävlingsformen har i princip aldrig körts i Sverige, men tävlingar som Red Bull Knock Out, Le Touquet och Weston Beach Race är hyfsat kända också för oss. Och disciplinen är otroligt populär framförallt på den franska Atlant–kusten, Holland och England.

– Vi har ju ingen egen bana och har inte arrangerat någon tävling sedan 2008. Det är mycket därför vi vill pröva något nytt. Några tävlingsregler för detta finns inte i Sverige ännu. Men det ska inte vara något problem. Först och främst gäller det att få tillstånd att köra innan vi kan gå vidare. Vi vill testa om det går att lösa helt enkelt, förklarar Tommy Allansson för Hallands Nyheter.