I ett exklusivt möte på Charlotte Motor Speedway träffar Race medarbetare Adam Wheeler årets dubbla 250–mästare Cooper Webb, inför helgens VM–tävling. Webb pratar bland annat om Jeffrey Herlings, att köra på hemmamark och om de som väljer att tacka nej till Motocross of Nations.

Illavarslande moln och skurar hänger tungt över Charlotte Motor Speedway (CMS) och gör kvällen fuktig. Vi är här för att se AMA 250MX–mästaren och densamma i 250SX, Cooper Webb, delta i ett första ceremoniellt grindsläpp, på den imponerande och snabba banan som byggts upp på den enorma anläggningen.

Det är svårt att beskriva exakt hur mycket CMS dominerar landskapet här, en kort bit från 85 Interstate Freeway. Nascar–grytan sväljer 90 000 åskådare.

Den nya motocrossbanan var på torsdagen täckt med plast, men med tropiska stormar som drar in farligt nära finns ändå en stor risk att den första dagen av den 17:e och näst sista omgången i MXGP blir en blöt afton.

Cooper Webb kommer från North Carolina och kommer vara den som får mest fokus riktat mot sig från de 17 000 som får plats på den läktare som är byggt för motocrossbanan. Under torsdagen, när regnet började falla efter invigningsceremonin, satte vi oss ner med den YZ250F–körande 20–åringen för att prata om det som komma skall i helgen…

 

Foto: Hoppenworld
Foto: Hoppenworld

 

Om duellen som väntar med MX2–ledaren Jeffrey Herling…
Det ska bli riktigt spännande. Hans fokus är självklart på att vinna ytterligare ett mästerskap, och jag har varit i samma situation tidigare i år. I vilket fall som helst tror jag att det kommer bli ett spännande race, på en helt ny bana som ingen tidigare kört. Ingen har någonsin kört motocross på Charlotte Motor Speedway, han har vunnit VM och jag har vunnit här i USA, så att föra de två bästa 250–förarna i världen samman kommer bli en händelse man inte vill missa. Frågan om vilka som är bäst, amerikanerna eller européerna, kommer alltid finnas där. Ett race kan inte avgöra det, men jag tror att båda sidorna kan komma att se på det med delvis nya ögon efteråt.

Om att köra på hemmamark…
– Jag kommer från North Carolina och har alltid varit här för att kolla på Nascar. Jag tror jag var tio första gången. Om någon hade sagt till mig då, att en dag kommer du köra motorcykel här inne… det hade jag aldrig trott på. Det är häftigt att se den utveckling som crossen haft de senaste åren, och att VM–serien kommer över hit för att samla några av de bästa förarna från både Europa och USA. Okej, alla amerikaner kanske inte är här men de flesta av de bästa européerna kommer. Det känns som en utmaning för mig att komma hit och testa något nytt. Med massa vänner och familj på läktaren kommer det vara en speciell atmosfär för mig. Banan är definitivt något jag aldrig tidigare sett, även om jag känner igen underlaget. Det kommer bli speciellt, men jag gillar på det sätt man kan se i princip hela banan. För publiken kommer det bli häftigt. Det kändes lite som en hemmabana och jag tror att jag kommer få publiken med mig, det är alltid ett plus, och så får vi se vad som händer. När vi kör vårt mästerskap har jag alltid en hel del fans på plats, men också alltid folk som inte gillar mig. Nu, när det blir lite Europa mot USA, kommer jag ha fler bakom mig. Man kan inte gillas av alla, men jag försöker bara vara mig själv.

 

Foto: Hoppenworld
Foto: Hoppenworld

 

Om att komma in och ”störa” fighten om medaljerna i MX2…
– Jag är inte här för att äventyra någons mästerskap. Jag kommer rulla ut och köra som jag alltid gör. Jag skulle inte säga att jag brukar vara för aggressiv och jag kommer inte gå ut och köra ner någon. Självklart vill jag vinna, och det vet jag att resten av startfältet också vill. Som sagt, jag kommer inte göra något dumt men jag är här för att vinna.

Om att köra olika tävlingar och olika serier, och att framtida förare kanske kommer växla mer…
– Alla är olika, men jag har alltid velat tävla mot de bästa i världen. Oavsett om det är motocross eller supercross. Och varje tillfälle jag får att köra internationellt kommer jag att ta. När jag ser tillbaka på min karriär hittills så har jag några av mina häftigaste minnen från Europa, Australien och Japan. När jag tävlat mot européer har jag lärt mig saker som jag har användning för här i USA. Jag tror att det är viktigt, men jag tror att folk kan vara för nervösa för att våga lämna den serie man normalt kör i.

 

Foto: Hoppenworld
Foto: Hoppenworld

 

Om sin tränare, och den före detta GP–föraren, Gareth Swanepoels inflytande…
– Han är öppen för att jag ska testa. I och med att han kommer från GP–serien har han samma känslor för den som han har för den amerikanska… men han har inte haft alltför stort inflytande på mitt beslut. Han kan säga om han tycker något är en bra eller dålig idé, men oftast är han öppen för det mesta och det är skönt. Jag vet att det finns team och tränare som inte vill att deras förare ska köra tävlingar utöver de serier de normalt tävlar i, men lyckligtvis har jag en grupp av människor runt mig som supportar mig i det som jag tror är bäst.

Om förare som väljer bort Motocross of Nations…
– Det är svårt. Ärligt talat – om du blir uttagen är det en stor ära och då tycker jag att du ska köra. Jag förstår hur det fungerar, det är långa säsonger och räknar man in race som Monster Energy Cup så blir det ännu längre. Du vill ha din ledighet…. men samtidigt bör du kunna få ihop den under andra veckor på året. Det kan också handla om att jag fortfarande är ung och inte ser det på samma sätt som de som är lite äldre. Men jag tycker det är en fantastisk möjlighet, förra årets Nations var den roligaste tävlingen jag körde och jag ser fram emot att komma tillbaka. Jag hoppas på samma känsla i Italien och efter att ha förlorat vill du alltid komma tillbaka och vinna.