Max Nagl och Evgeny Bobryshev står utan kontrakt till nästa säsong, medan Julian Lieber numer har sitt på torra inför rookiesäsongen i stora klassen. Det rör på sig i MXGP. 

Ja, det är den perioden på året nu. De som fightas om guldmedaljer väljer oftast att lägga funderingarna på hyllan så länge, det brukar ju ordna sig ändå som regerande mästare, men för resten av VM–förarna gäller det att ha sitt på det torra. Ingen vill stå utan kontrakt när höstens semester väntar.

Belgaren Julian Lieber ryktades inför den här säsongen till Hondas MX2–gäng, men valde istället en KTM i mer eller mindre privat regi. Till nästa säsong blir det MXGP och det bredvid Clement Desalle, som nyss förlängde, i Monster Energy Kawasaki Racing Team.

– När jag gjorde comeback till i år var ett av målen att köra till mig ett bra kontrakt i MXGP till nästa säsong, och jag är så lycklig att ha lyckats. Att nu ta steget till stora klassen med ett så pass professionellt team är en dröm, sa Lieber i ett pressmeddelande från Kawasaki.

Men den enes lycka blir förstås den andres olycka. 2014 års MX2–världsmästare Jordi Tixier står därmed utan kontrakt till 2018.

 

Max Nagl. Foto: Husqvarna

 

Två andra förare som också är utan kontrakt till nästa år är Husqvarnas Max Nagl samt HRC Hondas Evgeny Bobryshev. Husqvarna har redan kontrakt med Gautier Paulin och Max Anstie över 2018, samtidigt som Nagls kontrakt löper ut. Och att ICe One Racing skulle köra med tre man i stora klassen ytterligare ett år verkar i nuläget inte troligt.

– Jag är just nu i en av de svåraste perioderna av min karriär. Jag har ingen styrning till nästa säsong och det skulle betyda slutet. Jag är bara 29 år och det är alldeles för tidigt att lägga av. Jag vill inte sluta, utan tror att jag har runt fem år kvar i kroppen, menar Nagl i ett samtal med Adam Wheeler innan han fortsätter:
– Det handlar inte bara om en styrning och att tjäna pengar. Jag vill fightas om titeln. Hittills i min karriär har jag vunnit bronsmedaljer och silver samt guld i Motocross of Nations. Bara en världsmästartitel i MXGP saknas och det jobbar jag fortfarande för. Som det ser ut nu har jag ingen fabriksstyrning till nästa år och då kommer det bli svårt att lyckas.

Tysken säger att han pratar med team och folk i branschen i princip varje dag, men det han hör från samtliga är att det inte finns pengar för tre betalda förare någonstans. Ibland inte ens två.

– Det är många förare i samma situation som jag och det måste ske en förändring. Jag vet inte vad. Men annars kommer grinden bli mindre och mindre i MXGP.

 

Evgeny Bobryshev. Foto: HRC

 

Bobryshev i sin tur såg först ut att få en åttonde säsong hos HRC Honda, bredvid Tim Gajser som sitter på ett flerårigt kontrakt, men vinden verkar ha vänt. Ryssen väntade på ett kontraktsförslag men fick under söndagen i Lommel istället höra att han inte skulle ha någon styrning i teamet till 2018.

Den blivande 30–åringen är onekligen populär hos Honda Europa, men HRC’s chefer sägs istället leta yngre förare att fylla platsen. Med så pass många kontraktslösa förare blir marknaden också till stor del styrt av märkena och teamen.

Förutom Tixier, Nagl och ”Bobby” letar också bland andra Kevin Strijbos, Valentin Guillod, Tommy Searle, Jose Butron och Benoit Paturel styrningar i stora klassen. Den sistnämnda är bland de som tippas fylla ut platsen hos Honda.

I förra veckan blev det klart att Jeremy van Horebeek blir kvar hos Yamaha också över nästa säsong, bredvid 2015 års världsmästare Romain Febvre. Sedan tidigare har Jeremy Seewer gjort klart med Stefan Everts att flytta upp till Suzukis MXGP–team, där det troliga också är att litauern Arminas Jasikonis blir kvar. KTM har Jeffrey Herlings och Tony Cairoli säkrade, om Cairoli väljer att fortsätta efter sin potentiella nionde titel i år.

 

Jeremy van Horebeek. Foto: Yamaha