Till helgen är det dags. Och ännu en gång körs premiären av MXGP i Qatars strålkastarljus. I Race Magazine Nr 2, som nått prenumeranter och finns i butik i mitten av veckan, tippar Jonas Hagren säsongen. Här på racemagazine.se tänkte vi de närmaste dagarna ge er det allra senaste inför VM–starten. Och vi börjar med en genomgång av dem vi tror att det kommer handla om i MX2. 

Fyra av de som var topp–10 förra året i MX2 har nu lämnat klassen. Jeffrey Herlings tog klivet upp efter sin tredje titel i fjol, Max Anstie har fallit för ålderssträcket, Dylan Ferrandis har dragit till USA och Aleksandr Tonkov har förutom att han också växt ur klassen inte verkat få någon rätsida på passproblemen.

Många tror att årets serie kommer handla om framförallt tre förare – Everts Suzukis schweizare Jeremy Seewer, Red Bull KTM’s lettländare Pauls Jonass samt Kemea Yamahas fransman Benoit Paturel.

 

Jeremy Seewer. Foto: Suzuki

 

Seewer slutade tvåa i fjol, dock helt utan GP– eller ens heatseger. Ska 22-åringen lyckas ta titeln i år måste han börja vinna också. På försäsongen har han vunnit ett heat, vid franska Lacapelle Masters där han slutade som totaltvåa bakom störste konkurrenten Paturel. I superfinalen, som kördes med MX1–förarna, blev Paturel femma och Seewer sjua som bästa 250–förare.

I samma tävling kraschade den tredje titelfavoriten, Pauls Jonass, och ådrog sig en hjärnskakning. Enligt teamet ska han dock vara klar för start i Qatar. Jonass vann tidigare under vintern den internationella tävlingen på Hawkstone Park och förra året slutade han totalfemma efter att ha varit på pallen i fem GP–tävlingar. Dock missade KTM–föraren de fem avslutande tävlingarna på grund av skada. Året innan dess tog han silvret i klassen.

Jonass har en heatseger, från 2015, men har fortfarande inte vunnit någon GP–seger. Vilket förresten också gäller Paturel, som liksom Seewer inte heller vunnit något heat.

 

Julien Lieber. Foto: KTM

 

Som främsta utmanare till de tippade medaljörerna finns en riktig dark horse i form av Julien Lieber. Lieber fick hela fjolåret förstört av en skada och efter att ha ryktats till Honda slutade det med att belgaren i år kör privat, med viss backning av KTM. VM–erfarenhet finns i massor, elva 2014 och sexa 2015 när han körde hela säsonger utan värre skadebekymmer, och farten finns tydligen kvar också – i andra rundan av Italienska Mästerskapet var Lieber tillbaka och vann MX2–klassen. Det har dock varit tyst kring honom sedan dess.

Också Thomas Covington bör efter tre år i VM kunna vara med där framme – en sjuttonde plats totalt 2014 blev en tolfte året därpå och en elfte med skadebekymmer i fjol. Försäsongen har varit sådär, men amerikanen har samlat på sig mycket erfarenhet nu.

 

Conrad Mewse och Thomas Covington. Foto: Husqvarna

 

Där bakom har vi ett gäng förare som kommer slåss om en placering topp–10, där vissa också säkert har högre målsättning än så. Holländaren Brian Bogers slutade sexa i fjol, trots en inledning med skadebekymmer där han bland annat missade tre GP. 20-årige Bogers, silver i EMX250 från 2014, är kvar hos HSF Logistics Motorsport Team och slutade som totaltrea i Italienska på försäsongen.

Där hade han italienaren Samuele Bernardini närmast bakom sig. TM’s fröjdige, och stundtals smått farlige, 250–förare blev åtta i fjol och får nog lugna ner sig något om han ska hitta högre.

 

Jorge Prado. Foto: Red Bull

 

Alvin Östlund inledde sin debutsäsong i VM smått fantastiskt, men hade en dipp i mitten av säsongen när småskador spökade. I år har svensken sluppit flytta runt under försäsongen och kunnat koncentrera sig på sin körning, under insyn av gamla världsmästaren Jacky Vimond. Det blev en 13:e plats i fjol och en placering topp–10 under andra VM–säsongen ska vi kunna hoppas på.

Andra förare som också vill in topp–10 är Kawasakis Petar Petrov, nia i fjol, samt KTM’s supertalang Jorge Prado. Spanjoren är nyss fyllda 16 år, vann EMX125–titeln 2015 och var på pallen två gånger i EMX250 i fjol. Dessutom körde han de tre sista VM–tävlingarna i MX2 och tog en andraplats under det första heatet i Assen. På försäsongen totalvann Prado Italienska Mästerskapet och nu är han redo för sin första hela VM–säsong.

 

Thomas Kjer Olsen. Foto: Husqvarna

 

Danske Thomas Kjer Olsen imponerade också i de två VM–tävlingar han körde efter att han säkrat EMX250–guldet. Nu tar han plats i Jacky Martens fabriksteam hos Husqvarna och kör sin första fulla VM–säsong. Försäsongen har lovat gott, med topp–3-placeringar i såväl Lacapelle som på Hawkstone.

Också Hunter Lawrence, som vann en tävling i EMX250 förra året, har fått en VM–styrning – hos Stefan Everts i Suzuki World MXGP. Försäsongen har lovat gott där också, och australiern kan mycket väl slå sig in före mer VM–erfarna förare som Brent Van doninck, Yamaha, Vsevolod Brylakov, Kawasaki, Calvin Vlaanderan, KTM, och Conrad Mewse, Husqvarna.

Förhoppningsvis kan vi en bit in i säsongen också få se svenske Anton Gole vara med och fightas om platser topp–15.

 

Hunter Lawrence. Foto: Suzuki