Efter att ha jobbat med Honda i nästan 25 år byter Joakim Johansson nu sida. Tillsammans med Yamaha Motor Scandinavia inleder han märkets största endurosatsning någonsin i Sverige. Fyra av landets bästa förare är kontrakterade under 2015.

Den regerande mästaren i SM1, Robert Kvarnström, den regerande mästaren i SM3, Johan Edlund, vår kanske största endurotalang, Micke Persson, samt den rutinerade och tidigare svenske mästaren, Jakob Mörhed.

Det är ingen dålig uppställning som Yamaha Motor Scandinavia fått ihop när man nu storsatsar på enduron i Sverige.

Och det är ingen mindre än Joakim Johansson, mer än någon annan förknippad med Hondas endurosegment i Sverige, som kommer att leda teamet. Efter att först ha kört Honda själv större delen av sin tävlingskarriär, med bland annat ett VM–silver 1998 på en luftkyld Honda XR 250, har han sedan den aktiva tävlingskarriären tog slut drivit Honda–team. Men inför presentationen, som skedde på MC–mässan i Älvsjö i dag, van han lyrisk inför att nu inleda ett nytt kapitel i den sport han lagt ner sin själ i.

– För mig personligen är det en väldigt stor förändring, som känns riktigt positiv, sa Jocke som under presentationen också strök under att det inte låg någon schism bakom brytningen med Honda utan att det var Yamahas satsning med den nya WR250F som lockade.

Med sig till Yamaha tar han Jakob Mörhed, som varit kontrakterad för teamet i flera säsonger nu. Robert Kvarnström fortsätter på Yamaha och kommer förutom enduro–SM med Johansson MPE också att satsa mer på motocross–SM den här säsongen.

Karlskoga–duon Johan Edlund och Micke Persson lämnar Husqvarna Scandinavia respektive Ljunggrens Motor för att istället satsa blått och förutom SM blir det också en internationell satsning, som inleds med en träningsperiod i Spanien i februari.

Fotnot: I Race nummer 2 kan ni läsa mycket mer om Yamaha Motor Scandinavia endurosatsning.