Erik Ljungberg försvann från det svenska Six Days–laget efter kraschen på Stångebroslaget i helgen. Ersätter gör Martin Larsson – som leder SM’s E3–klass och är det naturliga valet när förare i samtliga klasser krävs för World Trophy–laget.

Tanken från förbundets sida från början var att sätta upp Oliver Nelson på en 300 2-takt istället för den 250 han vanligtvis kör. Förare i samtliga klasstillhörigheter, E1, E2 och E3, saknades nämligen i det svenska World Trophy–laget där förutom Nelson också Joakim Grelsson och Niklas Persson, E1, samt Erik Ljungberg, E2, skulle köra.

Nelson var öppen för förändringar även om han inte lät helt tillfreds med det, när vi pratade med honom för någon månad sedan. Men nu slipper han.

Efter Erik Ljungbergs krasch på Stångebroslaget i söndags togs nämligen beslutet att Husqvarna–förare, hoppar av. En fraktur i handen och en oklar knäskada gjorde att Ljungberg och förbundskaptenerna var överens om att inte chansa med ett Six Days.

– Vi kom fram till att de får ragga nytt, så får vi se hur jag mår fram på. Vet inte vad som är sönder i knät, hälsade Ljungberg under måndagen.

Ersättaren är redan klar – och det blir Bollnäs MK’s Martin Larsson, som redan styr en hoj i E3–klassen, en 300 2-takt från Husqvarna, och därmed besparar Oliver Nelson från att byta hoj inför tävlingen. Larsson har visat stigande form under säsongen och var bra med i totalen på EM senast i söndags. Han har tidigare kört två Six Days – i Finland 2011 och i Tyskland 2012.