
- Enduro
Six Days 2016 – Klart för start!
Mörkret börjar så sakta falla över Circuito de Navarra. Motorcyklarna står i Park Fermé. Specialproven har gåtts igenom. Nu är det bara för förarna att ladda med en god natts sömn. I morgon drar det igång – International Six Days Enduro 2016.
Lars Börjesson har varit på många Six Days, men då oftast i rollen som anställd på Husaberg eller senare Husqvarna. Nu är han med som pappa till Jesper, i det svenska gäng som installerat sig på Circuito de Navarra. En värdefull tillgång för Svemo. Och Börjesson trivdes i sällskapet.
– Det är ett härligt förargäng. En ny generation svenska enduroförare som tagit över, där de äldsta bara är 21–22 år, sa han när vi träffades i paddocken.
– Och det känns som att det är en väldigt god stämning i truppen. Det finns ingen som stjäl energi, utan alla verkar trivas och är fokuserade på uppgiften. Det kanske är i år det händer.

Ja, det var några år sedan Sverige kom hem med en Six Days–titel nu. Närmare bestämt 22. 1994 vann Sveriges Junior Trophy–lag tävlingen i amerikanska Tulsa. Sveriges femte titel på lika många år, men sedan dess har det alltså blivit tomt på guld.
Ett gäng medaljer har man dock tagit och senast förra året, när juniorerna tog silver och damerna brons. En bra utdelning på Lag–VM, för ett land vars internationella enduroframgångar inte längre är vad de än gång var.

Guld är målet
Men det är ingen tvekan om att det är guldet i framförallt Junior Trophy man vill åt i år. Laget vi sätter på hojarna är det bästa vi har, ingen tvekan om det. Albin Elowson är färsk silvermedaljör i Junior–VM, Mikael Persson blev ungdomsvärldsmästare på 125 förra året och har en hel VM–säsong som fabriksförare bakom sig, och Jesper Börjesson är i medaljläge i EM–serien och har varit den som närmast skuggat Elowson och Joakim Ljunggren i SM.

Det är ett lag som ska vara på pallen när veckan är slut. Och ett lag som mycket väl kan ta sig överst om allt stämmer. Motståndet kommer kanske framförallt från USA, mästare i klassen 2014, och Australien, som vann i fjol. Också Frankrike, Finland, Chile och hemmanationen Spanien kommer jaga pallplatser.
Också Sveriges World Trophy–lag är ett rent juniorlag, som vi inte ska hoppas för mycket på men som bör kunna ta en plats topp–10 om allt stämmer. Kevin Olsen och Oliver Nelson är relativt rutinerade i sammanhanget, medan Adam Andersson har ett Six Days med Team Östra bakom sig och Joakim Grelsson debuterar.

USA, Australien, Italien, Spanien och Storbritannien är lag som Sverige helt klart inte kommer att rå på, så länge länderna får igenom alla sina förare. Portugal och Tjeckien blir nog också svåra. Men sedan finns ett gäng länder som svenskarna ska ligga och fightas med – Tyskland, Polen och Estland bland andra. Och så finns det naturligtvis ett gäng med ”blåbärsnationer” som vi ska hålla bakom oss – Honduras, Colombia, Mexiko, Ecuador och Grekland bland andra.

Lång dag väntar
För damerna är det precis som för juniorerna pallen som gäller. Australien är storfavoriter att ta hem titeln för fjärde året i följd, men bakom de kan Sverige mycket väl vara med och fightas om andraplatsen tillsammans med hemmanationen Spanien och Tyskland. Emelie Karlsson, med två Six Days bakom sig, kör tillsammans med debutanterna Amanda Elvin och Hanna Berzelius.

08.15 i morgon bitti rullar den första motorcykeln av rampen på roadracingbanan utanför Los Arcos. Sedan väntar en lång dag, där första förare i mål väntas först efter klockan 16. Två varv, med tre specialprov per varv, ska avverkas och varken prov eller transporter ska vålla några särskilda problem för våra svenska förare.
Men alla ska runt, och ska man vara med där uppe måste det gå fort. Full gas!
