Han blev tionde man totalt förra året. 2013 är sista året som junior och då siktar Johan Edlund högre. I kväll inleder Husabergföraren jakten på en VM–medalj.

Johan Edlund berättar att han känner sig i fin form inför VM–prologen i kväll.
Johan Edlund berättar att han känner sig i fin form inför VM–prologen i kväll.

Efter att ha tvingats till vila på grund av en knäskada i slutet av förra året, har Johan Edlund spenderat mycket tid i Spanien med träning i vinter. Årets resultat hittills kan summeras med en fjärdeplats totalt i SuperEndurons juniorklass och en tredjeplats på första SM–deltävlingen, på snön i Östersund. Och nu har Edlund befunnit sig en knapp vecka i Chile, med förberedelser inför VM–starten.

– Dagarna ser väl ganska lika ut. Man går upp rätt tidigt eftersom det är lite svalare på förmiddagen och sen går vi proven i stort sett hela dagen, kommer tillbaka till hotellet, käkar lite och sover, berättar Edlund för Race.

Proven i Chile är, sedan VM–cirkusen besökte det avlånga landet förra året, kända för att vara extrema, rejäla och svåra. Så ser det också ut i år och kombinationen med värmen gör att man måste vara maximalt förberedd inför uppgiften. Men Edlund gillar när det är svårare.

– Ja, jag tycker personligen att det ser helt ok ut. Tycker det är bättre med lite svårare prov hellre än lätta och snabbåkta.

Berätta lite mer om proven.
– Enduroprovet är mycket branta backar och många skråsvängar som är riktigt hala. Crossprovet går för det mesta på nydraget, typ torrt gräs eller hårt packad jord, med lite buskar och så. Extremprovet går i kuperad terräng. Lite branta uppförs– och nedförsbackar och några träd som man ska över. Även några luriga skråsvängar där.

Vad är den största skillnaden annars med att köra i Sydamerika?
– Det är väl både underlaget och värmen tycker jag. Det är väldigt kuperat och dammhalt. Och sen beter sig hojen lite annorlunda mot när man tränar hemma, framförallt fjädring och bestyckning.

Hur känns hojen då?
– Vi har provkört och ställt in det sista nu under torsdagen och allt känns bra. Jag har bra fjärding från Factory Suspension som känns bra även under de här förutsättningarna. Gäller bara att ha fokus och försöka dra på under proven.

Du var totaltia i VM förra året, nu har några försvunnit till seniorklasserna och några nya kommit in. Vad ger du dig själv för realistiska chanser?
– Det är så små marginaler i VM och tight mellan alla placeringar. För att det ska gå bra så måste man köra felfritt och nästan lite över gränsen när det gäller tempot. Jag har inga specifika mål uppsatta men jag siktar väl på topp 5 på så många deltävlingar som möjligt i alla fall. Men det är lättare sagt än gjort.

Vilka blir svåraste konkurrenterna att tas med?
– McCanney (Danny) och Redondi (Giacomo) kommer köra bra. Men det finns många andra som är sjukt snabba också. Svårt att säga på förhand och det är väldigt olika beroende på underlag. Vissa är jättesnabba på vissa banor och långt efter på andra.

Ni kör en prolog, ett första supertest, mitt inne i stan i kväll, kommer du gå för fullt direkt?
– Man drar väl på så fort man kan i och med att tiden räknas in i lördagens resultat. Men samtidigt gäller det att inte göra för många misstag så man tappar för mycket tid. Inte kul att starta 20 sekunder bakom bara för att man kraschade på prologen.

Förutom Johan Edlund finns i juniorklassen också Robert Kvarnström, Beta Racing, och Martin Larsson, Husaberg, på plats i Chile för VM–starten. I seniorklassen finns Jocke Ljunggren, Husaberg, i E3 och i Youth Cup är Albin Elowsson och Jesper Börjesson, båda Husaberg, med redan från start i Sydamerika.