VM–cirkusen har flyttat från Chile till Argentina men allt har inte gått som det skulle. Vi tog ett snack med Husabergs fabriksmekaniker Lars Börjesson som fortfarande väntade på att motorcyklarna skulle anlända.

I väntan på något att köra. När Race var i kontakt med Lars Börjesson på Husaberg hade cyklarna fortfarande inte anlänt från Chile till Argentina.
I väntan på något att köra. När Race var i kontakt med Lars Börjesson på Husaberg hade cyklarna fortfarande inte anlänt från Chile till Argentina. FOTO: J.EDMUNDS/KTM IMAGES

Förarnas cyklar skulle ha anlänt i onsdags men när Race var i kontakt med Lars Börjesson på fredag förmiddag lokal tid hade de fortfarande inte anlänt till tävlingsplatsen. På grund av detta är bland annat kvällens prolog framflyttad.

– Ja, den är framflyttad men bara med någon halvtimme. Efter att lastbilarna kommit och vi fått av hojarna kommer vi skruva hela dagen och sen blir det inbesiktning mellan 17 och 19. Meningen var att den skulle ske nu på förmiddagen men nu finns möjlighet att göra inbesiktningen till och med efter prologen, berättar Börjesson.

Alla papper och dokument för transporten var i ordning flera månader innan tävlingarna men Börjesson är ändå inte förvånad att det inte har fungerat.

– Nej, det är väl nån som har fått för sig att jävlas och då blir det såhär. De skiter i det trots att allt finns på papper, säger han och fortsätter:

– Det kommer bli problem nu, framförallt under dagen. Men det är som det är. Lika för alla.

Börjesson har varit med förarna och gått proven under veckan och berättar att det är en hel del som skiljer från tävlingarna i Chile.

– Framför allt crossprovet. Det är lite mer som hemma, lite lösare och mjukare. Det är i grunden en crossbana, tar ungefär fem minuter och kommer nog passa svenskarna väldigt bra, berättar han.

Enduroprovet går i en urtorkad flodbank, med mycket lösa stenar, i storlek som en tennisboll och där kommer bli ordentligt gropigt. Inte lika brant som i Chile men det kompenseras å andra sidan med ett sällsynt svårt extremprov.

– Enorma backar. Fruktansvärda emellanåt. Det kan bli bekymmer för många där, kommenterar Börjesson.

VM–tävlingen från Argentina går att följa på http://www.enduro-live.info/. Svenska förare som finns med är Joakim Ljunggren, Husaberg, i E2, Johan Edlund och Martin Larsson, båda Husaberg, samt Robert Kvarnström, Beta, i juniorklassen, och Jesper Börjesson och Anton Elowsson, båda Husaberg, i Youth Cup 125cc.